Søk i denne bloggen

fredag 31. januar 2014

har boreal transport tenkt muligheten for at de frakter på hysteriske mødre??

Lillemor og jeg tok ikke hurtigruten, men hurtigbåten, til Harstad i dag, vi skal feire bestemor sin 80 årsdag - og uten bil er det ålreit med båt.

Jeg er ikke så veldig glad i å være på havet, ikke fly heller… eller landeveien… men særdeles ikke havet.

I bil ordner man seg med sikkerhetsbelter, sikrer bagasje osv - og man forholder seg til fartsgrenser som er satt for at man ca skal overleve dersom et uhell er ute.

I fly får man en oversikt over nærmeste nødutgang, rømningsveier osv - og det kommet en, ikke fin flyvertinne - det har man sluttet med, det kommer ei gammel tante eller en ung fyr gjerne (unntaksvis fortsatt ei ung og fin ei) - i allefall, det kommer en sak som drar fram oksygenmasker, livvester osv for så å gjøre en oppvisning av bruken på disse. Har man barn kommer de med en ekstra barnevest som de leverer rett i hånd til foreldrene - og man bryr seg ikke om du blir mer redd eller mindre redd…

På hurtigbåten mellom Tromsø og Harstad, eid av Boreal transport, ligger det og oversikter i seteryggene - med oversikt over nødutganger og hvor redningsvestene befinner seg, og det kommer en sikkerhets video når man har lagt fra kai…

Det er bare det at disse oversiktene i seteryggene stemmer jo ikke -
Når sikkerhetsvideoen er slutt, blir det stående et stillbilde på de fjernsyn som finnes på båten - så langt unna der man sitter at man må myse skikkelig for å se hva som står. På stillbildet står det at redningsvester til babyer og barn finnes på øvre dekk ved siden av styrhuset.

Javel tenkte jeg, som nettopp hadde sittet og sett i sikkerhetsdingsen i seteryggen - med et forvirrende spørsmål surrende rundt; hvor i svingende går man til øvre dekk, hvor er kassene, hvor hvor hvor?

Ta først på egen vest, hjelp så barnet… Har de som eier og driver båten egne barn? Har de gjort seg noen tanker om ei mor som ikke bare skal klare å ta på egen vest før barnets vest, hun skal i tillegg løpe hist og her for å finne vest til barnet?

Har Boreal transport i det hele tatt tenkt at det kan være mulig de fra tid til annen frakter på hysteriske mødre hønsemødre, som ligge mange steg i forkant når det kommer til dersom, dersom, dersom?

Forhåpentligvis slipper man en slik krisesituasjon, men jeg tror faktisk jeg foretrekker måten de gjør ting på i fly - at man får en vest til barnet, har den hos seg og i allefall ikke trenger å bruke energi på verken å tenke hva gjør jeg dersom, eller i verste fall - blir nødt for å løpe rundt i panikk etter vest til barnet…


1 kommentar:

  1. Morsom lesning :)
    Håper du hadde en fin tur, og ikke minst at du får ei fin helg!
    Hilsen fra May-Elin

    SvarSlett

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...