Søk i denne bloggen

tirsdag 17. februar 2015

De er faktisk ganske søte, det kan vel både jeg og nabokaren skrive under på...

http://www.plusstid.no/Klesvask/Artikler/Ulltoey/10-fakta-om-ullvask



"Èn liten ting har prodsenten glemt å ta med på lista si, nemlig reportasjen fra TV2 hjelper deg for ei tid tilbake siden.
I programmet testa man nemlig ullvask med forskjellige vaskemidler - blant annet type blenda, neutral og et billig vaskemiddel opp mot Milo for å se om det virkelig er den forskjellen man snakker om.
Man kjørte ullet på samme program over like mange ganger, så pass at man skulle finne forventede forskjeller på vaskemidlene...
...
Det ble dårlig gitt, var ubetydelige forskjeller på ordinære vaskemidler og Milo og vips - så var man ferdig med Milo i smurfeland, kun ordinært vaskemiddel etter å ha sett programmet.
Resultat?
Vi er mer fornøyd med vasken av tøyet og ikke minst med plassen på hylla der vaskemidlene står" 
--------
Jeg delte linken over på facebook i går, med tilhørende tekst som over - og selv om det ikke er side opp og side ned med kommentarer, så er det mer aktivitet rundt denne delingen enn veldig mye annet som ligger ute på siden min...
... kan bety at jeg vanligvis ikke slår så godt an, eller kan hende at dette rett og slett har truffet folk mer direkte fordi alle (alle jeg kjenner i alle fall) vasker tøy fra tid til annen...

Bomull er bra, bomull rett på kroppen er deilig, bomull er mykt, bomull er behagelig, bomull kan kokes, bomull får man rent, bomull er tøyelig, bomull mister fasongen... det er utrolig mye som kan sies om bomull.
Her hjemme i smurfeland er vi ikke så veldig opptatt av bomull egentlig, her hos oss er det annet ull som er aktuelt.
Ull som i ullundertøy - og ullundertøy igjen som i ulltrøyer, longser, ull t-shirts, ull-BH, ullboksere...
Det er ull til voksne og ull til barn, det var også ull til babyer.
Det er ullsokker, ullgensere, ulldresser, ullkåper, ulljakker, ullkjoler, ullvotter, ulluer, ullhalser, ull - lester, ullvester, ullbukser, ulltøfler, til å ha inn i skaller, ullpledd og jammen sant har det også blitt ull-finbukser.
Det er tynne ullplagg, tykke ullplagg, mellomtykke ullplagg, nettingplagg. Det er ull om vinteren og det er ull om sommeren.
I smurfeland er det kort og godt ull året rundt, vi bare veksler på hvilke varianter vi velger og hvor mange lag. Selvølgelig, er vi heldig med en periode deilig sommervær velger vi også bort ulltøyet, men vi har det alltid på lur. Når vi pakker for sommerferie pakker vi for fire årstider og har alltid med ull.

Hva gjør vi med alt dette ullet, bruker vi det eller er det bare til ulle - tull?
Vi bruker ull, det er det vi gjør. Ull holder oss varmt, det holder oss svalt, det puster og blir ikke ubehagelig på noen måte. For noen av oss er det nesten ikke snakk om man bruker ull, men hvor mange lag man har på seg.
Konemor for eksempel, som ei av våre hyggelige nabojenter i en alder som nærmer seg den beste, foretrekker ull hele året - uansett værforhold skulle jeg nesten si. De kan stå på lekeplassen en høvelig deilig nordnorsk sommerdag og spørre hverandre "hvordan ullsokker har du på deg i dag?" eller "hvor mye ull har du under der i dag?" De er faktisk ganske søte, det kan vel både jeg og nabokaren skrive under på... og sikkert mange med oss uten at vi blir ovenpå av den grunn...

Det finnes masse deilig og godt ull, og jeg har så lenge jeg har vasket tøy fått høre at man må være varsom med ullvasken.
Ikke alt skal vaskes i maskinen, noe må man skånsomt vaske for hånd - og jeg har gjort det med mange plagg, stått og dyppet de i vann - forsiktig og skånsomt, byttet vann, skvist ut vann og såpe - om og om...
Etter hvert har jeg lært at det aller meste i dag går i maskinen, i alle fall det som er kjøpt. Det som er hjemstrikket kan også i maskinen ofte, om man bare overstyrer denne sentifugen noen hakk...
Videre har det vært en greie med at man skal bruke denne miloen ved ullvask, og det har jeg gjort - jeg har ikke tall på alle flaskene med milo som har stått på / i hylla mi, tatt plass og kostet meg ekstra i butikken. I tillegg har det selvfølgelig hendt at det har blitt griseri med flaska også.

Inntil den fantastiske dagen for sikkert et år siden, da TV2 hjelper deg fant det for godt å kjøre en reportasje om vaskemiddel for ull i programmet sitt.
Jeg ser programmet til og fra, men har ei konemor som er veldig glad i å se det - takk konemor, for at du har fått meg til å like TV2 hjelper deg - uten din iver over programmet og opptak av det ville jeg ikke blitt hekta!!
Det var på en måte sjokkerende å se hvor veldig lite det er i vegard ullvangs oppriktige (i alle fall tilsynelatende) "ulla mi har det best med milo", mens han sitter er og koser med en sau.
Eller hvor lite det er i Kari Traa sin samme greie, bare at hun står der med en lilla og halvklippet sau... (som i seg selv er nok til at man burde bli i tvil over seriøsiteten).

På den annen side var det egentlig ikke noen overraskelse, heller mer en form for "dette var ingen bombe" opplevelse.
I alle fall, vi brukte opp miloflaska - og har ikke kjøpt en flaske av produktet siden.
Fra tid til annen før programmet vasket vi faktisk ullplagg i vanlig vaskemiddel - fordi vi var uten milo eller rett og slett for å få bort (svett)lukt som har satt seg i plagget, jeg har jo tross alt ei sporty konemor...
Vi har nå vasket med type flytende blenda sensitiv eller neutral etter at miloflaska vår gikk tom den tiden rundt at reportasjen gikk.
Det kan godt være at noen ikke merker forskjell, jeg vil likevel bare si dette -
For oss som er en aktiv gjeng (!!!!) og ikke minst bruker ull hele året, alle måneder, hver uke, daglig - og om natten tidvis (jeg kan finne på å kle på meg når jeg legger meg, spesielt vintertid om jeg er alene og ikke har noen å varme meg på...)...
For oss er det absolut märkbar forskjell fra milo-tiden til nå -
Vi opplever renere tøy, som igjen gir opplevelse av velvære og behag.

Aldri mer milo i smurfeland.
For denne morosmurfen heller ikke nyinnkjøp av vegard ullvang eller kari traa - rett og slett fordi opplevelsen av bevisst å bli ført bak lyset av produsenten får meg til å stå i mot. For herren Ullvang og madammen Traa sin del må jeg bare si de ved å la seg bruke i slik reklame faller langt ned i respekt og tiltro hos meg.

Uttrykksikonet smile"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...