Søk i denne bloggen

onsdag 13. oktober 2021

Ha det bra eadni, kos deg på hvilehjemmet...

 Dagens innblikk fra Celle B221


Ha det bra eadni, kos deg på hvilehjemmet...

Sånn lød det fra poden vår hjemme da han skulle si ha det bra til meg før jeg reiset inn til dette treningsoppholdet. Vel gutten min, jeg skal jammen gi deg hvilehjem jeg...

Jeg har fått en treningsplan, timeplan faktisk - for her er vi nede på times begivenheter gjennom dagen. Her om dagen så timeplanen slik ut; 08.30-09.15 = Gruppetrening i basseng, kondis og styrke i fokus. Jeg skal si deg en sak jeg - En fysioterapeut befinner seg gjennom denne seansen på en liten plattform et sted på langsiden i bassenget. Oppe på plattformen driver fysioterapeuten og instruerer om hva som skal skje og hvordan gjennom diverse låter som spilles over høytalerne, her snakker vi gode poplåter med solid varighet og rytmer/ tempo. Ute i vannet befinner det seg altså 10 -15 personer av ymse varianter som går, hopper, bokser, still-svømmer, padler og mer til på stedet hvil... så langt det lar seg gjøre å ikke flytte på seg når man beveger seg - raskt - i vann...

Jeg kan bare hilse å si en ting - den som tror at man ikke blir sliten, eller svett av aktiviteter i vann som ikke inkluderer temposvømming - den kan bare tro om igjen. Jeg kan love deg at smurfen kjente treningen på kroppen i bassenget i går - Puls og svette, hjelpes meg.

Og hjelpes meg mer, vet du hva som slo meg mens jeg sto der ute i vannet og kjente svetten renne..??

Nettopp - jeg tenkte følgende "Det er ikke bare du som står her ute og svetter, her er ca 15 stykker i vannet... som svetter... i det vannet du oppholder deg i..."

Vet du - Om man ikke har OCD fra før av, om man ikke har tendenser til verken tvangstanker eller tvangshandlinger fra før...

Det godt hende at svetting av 15 stykker i felles badekar nærmest, folk som puster en i nakken, står en meter fra en om man er heldig, står trykket opp i en i middagskø og sitter tett på en ved middagsbordet - for ikke å snakke om dusjing opp til fem ganger om dagen så langt... den stakkaren som ikke kjenner noe antydning til i allefall tvangstanker, den vil jeg gjerne se...

Jeg blir svett bare jeg tenker på alle folkene jeg skal forholde meg til på en gang - som jeg skal passe meg for, holde på avstand både i kø, ved bordet i spisesalen, i stuen de gangene jeg beveger meg ned dit, på treningssenteret, i bassenget, i dusjen og garderoben... Jeg kan fortelle deg en sak - det er nesten et eget treningsopplegg dette med å holde folkene på avstand og å finne måter å unngå folk, man blir nemlig søkksvett i lengden.

Når det er sagt -

Det er god trening å hente her, for de som trenger å få hjelp til å trene. For egen del lurer jeg rett og slett på om jeg allerede selv vet bedre enn noen av fysioterapeutene, legene og andre på huset - hva som er god trening for meg.

Jaaa, nå vet vi jo veldig lite om den sykdommen din - det vet jeg og, for de har allerede informert meg om at de bruker uncle google for å lese seg opp... Men, på generelt grunnlag, så er det jo slik med muskelsykdommer at man tenker styrketrening er bra, det er også bra å aktivisere og trene opp utholdenhet.

Jeg vet ikke heller veldig mye, men jeg vet en del etter hvert - og ikke minst kjenner jeg kroppen min og vet hva som gjør den verre eller bedre. Jeg har forsøkt meg et par ganger med følgende - Det forstår jeg. I motsetning til muskelsykdommer generelt, som trenger å aktiviseres, som trenger bygge opp styrke og utholdenhet - så er det faktisk motsatt med den sykdommen jeg har, man kan ikke tenke i samme bane som man tradisjonelt gjør.

Å ja...

Ja, nå er det jo slik at uansett hva vi tenker og hva vi har lært - så er det en selv som kjenner kroppen sin best og som kan si noe om hva som funker for akkurat meg.

Vel, jeg sier jo det - eksplosive øvelser, aktivisering på høyt nivå, utholdenhet gjennom type tempo - er ikke noe som hjelper meg. Tvert i mot er det noe som øker aktiveringen i musklene, som øker spenninger, øker stivhet og ikke minst øker smerter. Jeg trenger å finne de øvelsene som kan hjelpe meg å dempe aktiveringen, å minske spenningene, minske stivheten og ikke minst - bidra til minst mulig smerter.

Ja... Så kanskje skal man da ikke tenke så mye styrke, heller tenke kondistrening og utholdenhet - finne ut hvor mye musklene dine tåler.

Det var lurt, kondis er alltids godt, utholdenhet er bra - og vipps, så trener jeg også moderat med styrketrening - det har man kommet fram til at er en god ting å prøve ut. Styrketrening er kjempegøy da, det er en grunn til at jeg har vært av og på styrketrening fra slutten av nittitallet til 2014. Det er også en grunn til at jeg etter hvert sluttet med det - Styrketrening er nemlig noe som gjør musklene verre, selv om psyken og selvet får det betydelig bedre.

Uansett - Jeg har blitt satt til å trene styrke i moderate mengder, som vil si at man gjør ti til tolv repetisjoner tre ganger, med akkurat nok vekter til at man kjenner motstand. Det er omtrent det jeg gjorde før, det er gøy, det gjør godt for selvet, psyken og for kroppen - til en viss grad.

Jeg tenker jeg skal nyte styrketreningen så lenge det lar seg gjennomføre uten for mye stivhet, spenninger og vondt - når det etter hvert slår inn, så må jeg stoppe igjen. Jeg håper at jeg til da har fått gode rutiner for trening slik at jeg har noe å bygge på når jeg igjen må finne min egen vei.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...