Søk i denne bloggen

torsdag 13. oktober 2011

Operasjon - oppvåkning - kos - bekymring

I går ble lille jenta vår operert.
Dren i øra og fjerning av falsk mandel,en rutineoperasjon for de som er kjent i gamet- vettaskremmende for stakkars foreldre..

Operasjonen ble utsatt pga noe uforutsett, og hva skjer med ei lita jente som ikke har spist på mer enn femten tima da???
Det skal jeg si deg - hun blir var for alle lukter, all væske, alle med tyggis - og hun vil dras mot steder det er mat...
Det er et mareritt å være mor, og ikke kunne gi sitt sultne barn mat!
Hva mer skjer med ei lita uten mat?
Hun blir sutrete, kranglete, klager, klenger og blir trøtt... Stakkar!

Skatten vår ble operert - etter hvert, utpå formiddagen... Rutineoperasjon du,en time og tyve minutter, gikk eadni hvileløs rundt og venta på tlf fra oppvåkninga...

Endelig-
Tlf ringer, og jeg stormer inn - etter skrikene
Fra ei jeg tror jeg kjenner.
Inne på oppvåkninga finner jeg ei hvitkledd med lillemor i armene sine, ei hvitkledd som ordna og styrte rundt med diverse koblinger og ei grønn som ville gi rapport.
Hun med lillemor svarer den grønne at hennes pri er å roe pasienten, så får rapporten vente- bra, sånt liker jeg!

Lillemor våkna visst nok for tidlig, og fikk mer å sove på - mens eadni satt pal ved senga.
SpO2 opp, ned, opp, ned, opp... Har sett det mange ganger - men ikke på en av mine nærmeste... Ny og ikke den opplevelsen jeg higer etter mer av.

Bror kom og henta lillesøster, som hadde vært kjempeflink jente hele dagen - med både diplom, premier og medalje i følget med hjem.

I natt har vi hatt gråt og smerter i hus, og jeg har hatt ei lita oppi halsgropa mi. I dag har vi hatt ei lita hjemme fra barnehagen - ikke helt i slag nei...

I natt satser vi på bedre forhold, og i morgen er det legetime på gang :-)
Jeg er sååå glad operasjonen er over -
Det er IKKE gøy å overlate ansvaret for og kontrollen på det kjæreste man har til fremmede...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...