Søk i denne bloggen

mandag 18. mai 2015

NRK har tatt seg til rette, de har plukket flagget vårt fra hverandre

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_flagg

Nettopp har vi feiret vår egen grunnlovsdag, på en måte som bare vi nordmenn kan gjøre - med et engasjement og følelser vi nordmenn er verdenskjent for.

17 mai er en stor dag, en viktig og seriøs dag for oss. Vi nordmenn er livlige og spøkefulle folk, vi kan tulle med alt fra vugge til grav - nesten alt...
17 mai, flagget vårt, nasjonalsang og det som hører 17 mai til tuller vi ikke med - sånn er det.

Lillemor vår har øvd på nasjonalsangen i barnehagen, og tydeligvis er det et knippe jenter der som har fått det for seg at det er morsomt å tulle litt med hva man synger. Jeg har forsøkt å forklare vår lille at man tuller ikke med nasjonalsangen, folk blir lei seg om man gjør det. Jeg har forsøkt å lære henne at man behandler flagget med respekt - det skal ikke peke ned mot bakken, man skal ikke leke med det og man skal absolutt ikke kaste det i fra seg.
Vi har i Norge regler for hvordan man behandler flagget, så seriøst ser vi på flagget vårt;
Flagget skal opp til ei gitt tid og det skal ned til ei gitt tid, det skal ikke sope i bakken og det skal ikke brennes. Flagget skal behandles på sånn og så måte - i det hele tatt, vi er nøye med flagget vårt.
Jeg har ikke funnet noe som tillater eller begrenser omgjøring av flagget vårt - verken symboler eller farger. Kan hende er det en grunn til det, kan hende skal man ikke ha behov for å si noe om det?
Vi har verdens vakreste flagg tenker jeg, og i det vi begynner å gjøre om på flagget er det ikke lenger vårt flagg - ergo hvorfor man ikke har noe om dette i flaggreglene.

For bare halv annen uke siden da vi flagget for frigjøringsdagen snakket lillemor og meg også om flagget, betydningen av å ha et eget flagg - verdien i å være et fritt og selvstendig land, med egne lover og regler under frihet. Lillemor lyttet ivrig og har spurt masse spørsmål om krig, frigjøring, fred, 17 mai...

Jeg selv kan forsiktig innrømme at jeg har en tendens til å bli både rørt og sånn høvelig på grinern 17 mai, og det opptil flere ganger i løpet av dagen...
Når nasjonalsangen spilles på NRK og i skolegården, når 17 mai toget starter og gå, når flagget festes på balkongen om morningen... i det hele tatt... da er det best jeg slipper å snakke, for da sitter poteten i halsen og vinden i øynene.

I fjor var jeg heldig og fikk besøke stortinget sammen med en flott gjeng fra norsk sykepleierforbund. Vi vandret rundt og fikk se forskjellige utkast til det flagget vi har i dag.

På wikipedia kan man lese om flaggets historie - visste du at det var litt av en prosess før vi endte opp med nettopp det flagget vi har i dag?
Det ene var at man hadde utkast etter utkast, før et lovforslag basert på Meltzers utkast ble enstemmig vedtatt av Lagtinget 16. mai 1821. (Flagget vårt nærmer seg altså 200 år).
Det andre er at det skulle masse vurderinger, godkjenninger, endringer, tillatelser osv til før man endelig fikk godkjent og tatt i bruk flagget. Først så sent som ved unionsoppløsningen i 1905 ble flagget vårt tatt i bruk slik det er i bruk i dag.

Politikk er mye galskap, lureri, spill og taktikk - det er også ganske spennende om man følger litt med.
Det politiske partiet Venstre for eksempel, har en del rart for seg - det er ikke til å putte under en stol. Samtidig har partiet en del gode ting de står for også. For eksempel for flagget vårt sin del er det en kjekk ting og vite, at det rene flagg - som jeg forstår i hovedsak innebærer et eget norskt flagg - en gang var en merkesak for partiet Venstre... visste du det?

Nå har vi nådd år 2015, og vi opplever altså at rikskanalen vår får seg til å forkaste (allerede i fjor ved grunnlovsjubileet) det flagget som før vi fikk det i bruk har vært gjennom en årelang prosess med tanke på både farger og symbol, et flagg som er framkjempet og liketil har vært en hjertesak i partipolitikken.

Flagget vårt er ikke tilfeldig, verken fargene eller det blå korset i midten - det er noe som er vel gjennomtenkt og ivaretatt - både i forhold til hvem vi var som nasjon da flagget ble til, og historien vår.
NRK har tatt seg til rette, de har plukket flagget vårt fra hverandre - symbolet i flagget er borte og liketil fargene har de snudd på hode.

Selv kommenterer NRK sin handling på denne måten:
"Derimot er det Norges røde, hvite og blå flagg i en ny vri."

Jeg undrer meg på, hvem er det som har bedt om en ny vri på flagget?
Og jeg undrer meg på, hvem er det som har gitt tillatelse til å lage en ny vri på flagget?
Hvem er det som har ansvar for å følge opp denne misbruken, denne vanskjøttingen av flagget vårt?

Etter år på å ende opp med det flagget vi kjenner, har NRK klart å gi flagget en ny vri over natten - og i skammens navn velger de å gjøre den vrien til en kopi av flagget til ett av verdens største diktatoriske land?!


NRK er vår rikskanal, Norges rikskanal.
Jeg betaler lisens til tv-kanalen, en lisens som blir surere og surere.
Det er slik fatt, at jeg som lisensbetaler har mistet min tillit til statskanalen gjennom gjentatte vurderinger og handlinger her hjemme, samt hva og hvordan man formidler utenriks saker - og nå altså at de herper det kjæreste nasjonalsymbolet vi har.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...