For et par dager siden fikk jeg beskjed fra NAV om at det er melding til meg i innboksen, mens jeg for sikkerhets skyld lå syk og bare av den grunn var ekstra sårbar - som for så vidt ikke NAV-berta kan noe for.
Jeg logget meg på, klar til å ta rede på hva som nå skal skje, etter at man har mottatt legeerklæring som er det sist gjennomførte.
Det skulle vise seg at det ventet en overraskelse på meg... snakk om kald dusj...
NAV-veilederen min, hun som overtok etter at ho før ho sluttet, som jeg enda ikke har lært meg navnet til - ho har også sluttet.
Jeg har nå fått enda en ny NAV-veileder, som jeg ikke kan att fram på navnet til her jeg sitter. Det jeg kan se er at min nye veileder, i likhet med henne forrige jeg ikke kan navn på, vil ha en siste runde med arbeidsutprøving før vi søker om ufør.
Det første som gikk gjennom hodet mitt var;
"Næææææi, jeg orker ikke, jeg klarer ikke en ny runde med dette...!!!"
Seriøst, jeg kjente at jeg ville grine i ren frustrasjon og fortvilelse.
Henne forrige kom med samme greien, men gikk en ekstra runde rundt seg selv etter litt dialog og sa "Du har i grunnen prøvd det du kan prøve, vi ser at det ikke fungerer".
Jeg var så lettet da forrige veileder så dumskapen i å drøye mer når jeg hadde jobbet med egen psyke og endelig var klar selv.
Jeg var så lettet over å slippe flere fremmede steder, hopesvis med fremmede folk, støy, stress på morgen, stress gjennom dagen, smerter etter å ha vært på beina en hel dag osv.
Så kommer dette, nå som både egenerklæring og legeerklæring er sendt inn??!!?!??!!
Jeg har brukt tid til å tenke på meldingen fra NAV, på kommunikasjonen mellom NAV og meg som bruker av systemet, på kommunikasjon mellom veiledere eller hva enn de måtte være for noe innad i NAV systemet.
Jeg satte meg ned og skrev melding til henne nye veilederen i NAV.
Du må gjerne sette opp et nytt møte sa jeg, så vi kan snakke om dette. Jeg er i praksis helt ferdig, jeg har ikke mer å gi, har ikke mer å pushe på - det er stivt, det er smertefullt, det er tomt.
NAV du, vet du hva funksjonen til et nav er?
Et nav er den sentrale, eller innerste delen på et hjul. Den delen av hjulet som går rundt er festet til navet og man kan på en måte si at navet sin jobb er å sørge for at hjulet kan rotere. Se for deg et sykkelhjul fra siden - den lille dingsen i sentrum der eikene går ut fra, det er navet.
Navet sin oppgave er enkelt fortalt å holde orden på eikene, samt å hjelpe hjulet til å rotere enkelt og ukomplisert.
For oss som har sett et hjulnav der eikene ikke er festet om det er inn mot navet eller i andre enden, så blir det rot - det blir kaos, og det kan være skummelt.
Hvor vil jeg med dette?
Jo, NAV er på en måte hjulnavet, mens brukere av systemet er eikene.
NAV systemet snurrer og går det, men for at det skal gå mest mulig knirkefritt må man ha kontroll på eikene.
Når jeg sier kontroll så tenker ikke jeg på meldinger som sier "du må nå", "det er nå tid for", "har du husket på", "dersom du ikke... vil du miste..." osv.
Når jeg sier kontroll så tenker jeg på kommunikasjon, på at man sørger for dialog, at man lytter til brukerne så man vet hvor den enkelte befinner seg - hvilke behov man har.
Det er lite hensiktsmessig for både hjulnavet og for eikene dersom en eik eller flere blir skadet, dersom en eik eller flere løsner eller faller ut - fordi det vil skape kaos.
En skadet eller løs eik i NAV sammenheng kan være personer som er syke, som av en eller annen grunn ikke lenger passer inn der man tidligere har passet perfekt.
Så til min egen situasjon igjen -
Jeg befinner meg nå på et sted der eiken min har løsnet fra den ene enden, jeg henger nå kun fast i navet som i dette tilfellet er NAV.
Jeg passer ikke lenger inn der jeg som sykepleier tidligere passet perfekt. Selv om jeg selv har trodd, håpet og holdt fast ved at jeg finner tilbake, så har jeg forstått at den eiken min er så ødelagt at den ikke vil passe inn lenger - uansett hvor mye jeg vil det selv.
Meldingen fra NAV for et par dager siden er ikke et tilbakeslag, fordi det ikke setter meg tilbake noe sted.
Meldingen fra nav er å bli slått i bakken, den setter meg i en ganske hjelpeløs situasjon. Det går i tillegg mye energi på disse tingene, energi jeg egentlig ikke har i overflod av.
Prosessen er tung nok som den er, jeg trenger ikke nye veileder - likevel forstår jeg at akkurat det kan man ikke gjøre noe med, vanskelig å tvangs-beholde folk fordi noen ikke ønsker ny veileder. Men, jeg skulle ønske man var bedre på dokumentasjon og kommunikasjon, slik at man i slike tilfeller kunne lese seg opp på, i det minste forsøke å få en forståelse for situasjonen og spare både brukere for unødvendige belastninger og systemet for ressursbruk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar