Søk i denne bloggen

onsdag 3. september 2014

i dag har jeg altså latt meg irritere av ei gravid kjerring...

I dag har jeg altså latt meg irritere av ei gravid kjerring på bussen hjem fra jobb i dag etter klokka tre... og jeg regner med at det høres temmelig sprøtt og lite henynsfullt ut...

Det har seg slik at smurfen -
Sliten i kroppen, trøtt etter å ha vært på jobb siden før 0630, vondt i kroppen, vondt i hodet og stiv i alt av muskler endelig var klar for å komme seg hjem.
Jeg var aldeles ikke klar for å møte på et ustyrlig og selvsentrert kvinnemenneske med en helt allminnelig kulemage.

Der satt vi da, jeg og ei dame jeg ikke aner noe om - men som i det hele tatt så en mistenkelig tanke selvutslettende ut, i alle fall en person som ikke bar noe skilt med varsko, jeg biter... heller et type vær så snill, bare la meg være i fred...
Det skal og sies at vi satt på to av de fire setene med tilhørende skilt - handicapede, eldre og gravide er det vel.

Plutselig i vår lille verden med ro og endelig hvile tross alle folkene rundt, kommer altså dette gravide kvinnemennesket inn.
Jeg betegner henne kjerring ut fra den tradisjonelle måten å tenke kjerring på - ikke fordi hun så ut som en, men fordi hun oppførte seg som en.
Og jeg lot meg irritere over denne gravide personen - ikke fordi hun var gravid, men på grunn av måten hun tedde seg på som gravid.

Se for dere en dame hvis utseende sier jeg bestemmer, jeg får det som jeg vil, komme inn der du sitter på bussen -
"disse setene er reserverte, jeg vil ha et av de setene - jeg blir kvalm av å rygge"...
Det var ca ordrett hva damen sa da hun kom bort til oss der vi satt med ansiktet vendt fram i bussen.

Tidligere har jeg opplevd personer med synlige handicap stå og vente når man kommer ut handicaptoalettet, for å la deg forstå at toalettet er beregnet på mennesker som de - med handicap.

Hva er det med mennesket som gjør at man ikke ser mer enn sin egen nesetipp?
Hva er det som får folk til å tro at det er kun personer i rullestol eller med oksygenflasken på slep som  eier et handicap med rett til handicaptoalettet?
Og hva er det med den irriterende gravide dama som gir henne rett til å oppføre seg som hun gjorde?

Jeg satt der og smakte på kommandoen hennes mens jeg registrerte at den forsiktige og tilsynelatende usikre jenta på siden av meg spratt opp og satte seg på andre siden med ansiktet vendt mot meg. Samtidig tok jeg meg selv i å kjenne en enda større irritasjon over at hun nye på siden av meg ikke brukte et halvt minutt på å stille spørsmål ved om noen av oss som satt der hadde en grunn til å sitte der vi satt, hun bare tok det som en selvfølge at vi skulle flytte oss for henne.

Jeg endte opp med å slå fast at det var greit den forsiktige jenta satt der fra start og spratt opp så raskt hun gjorde, jeg hadde nok nemlig blitt å stille spørsmål ved allminnelig folkeskikk dersom ting var litt annerledes.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...