Søk i denne bloggen

fredag 26. september 2014

...rent og pent hus til helga - i stor grad gjort i stand av en 5 og 6 åring...

Jeg er sikker på at vi mennesker har iboende biologiske klokker - liketil forskning viser det, ut fra undersøkelser og forskning på helsepersonell og turnus / natt jobb. Jeg har jobbet natt i flere år og jeg har jobbet turnus i flere år, så jeg har god kjennskap til dette også personlig - var egentlig greit bare å få det slått fast via forskning.

Det er og en annen erfaring, en annen fakta, som underbygger dette med biologisk klokke - om enn på en noe annen måte...
... det er barn og oppvåkning om morningen, eller natta, de dagene man skal på skole / barnehage kontra fridager.

En pussig ordning det der, at man godt kan sove lengst mulig og flekkvis bli vekket når det er tid for skole, barnehage og jobb - mens man på en merkverdig måte klarer å våkne før halv seks og litt over halv seks - til seks om man er heldig de dagene man har fri og kan sove.

Etter sist ukes soving om morningen gikk jeg i baret igjen i går kveld, ved å holde meg lenger våken -  klokka var faktisk ti på ti før jeg krøp til sengs. I hodet mitt var det deilig at det skulle være fri i dag og samtidig skulle bli deilig å ikke ha på vekkeklokke eller stå opp tidlig... så tidlig som til vanlig.

Der tok jeg feil, der skulle jeg etter seks år med barn i hus ha lært...
Før halv seks i dag tidlig begynte smurfeline å synge på siden av meg i storsenga, og nøyaktig klokka 05.38 hørte jeg noen kjente "eadniiiii.., eaaaaadnii..." fra det andre rommet - lillemann drømte ikke så kjekt lenger og våknet...

Dere er virkelig som barn flest sa jeg da vi lå og pratet litt, det er noe som gjør at dere kan sove når dere helst skal opp tidlig - og våkne når dere kan sove lenge.
Ja svarte lillemann, vi er nok som barn flest...

Klokka syv satt vi og spiste frokosten vår, og klokka halv åtte var vi i gang med husarbeid. Hvem er det som har lyst å hjelpe meg med husarbeidet i dag spurte jeg... Jeg kan gjerne hjelpe deg eadni sa lillemor, bare si hva jeg kan gjøre. Jeg vil og hjelpe til fortsatte lillemann, kan jeg også få vaske gulvene??
Jaaa da, kom så går vi og ordner i stand.

For en fantastisk morgen -
Lillemor ryddet unna planter og pynt, vasket vinduskarmen i stua og tørket støv i huset - før hun ryddet på plass pynt og planter igjen.
Lillemann suste i vei med støvsugeren, støvsugde så nøye og lenge på et sted at jeg var fristet til å be han gå videre - men lot han holde på.
"Se eadni, jeg tar ekstra godt her borte under denne matten..." Så flott lillemann, du er litt av en kar med støvsugeren. Jeg var rett satt ut - Lillemann min løftet på tepper, flyttet på tepper og bord og sto i bare verre... inntil han slapp støvsugeren i gangen og sa at han er ferdig å støvsuge.

Så bra sa jeg, det passer bra for jeg tenkte å ta gangen og badet. Ja svarte lillemann, kan jeg nå få vasket gulvene med denne - og der sto han med moppen i handa...
Jeg ordnet i stand moppen til han, og vips - så var han i gang. Etter ei stund ropte jeg til han fra badet - hvor er du, er du kommet i stua?
Jeg er på vei rundt svingen svarte han, jeg går akkurat fra kjøkkenet til stua...

Hærlig -
De var så hærlige, og da vi kom hjem etter å ha vært i butikken kom den deilige lukte i mot oss når vi låste oss inn...
Hva er det som lukter så deilig her spurte jeg.
Det lukter deilig rent i huset svarte lillemor.
Ja fortsatte lillemann, det lukter som vi har vasket så godt.

Åååååh -
Vi har de aller beste småtassene, tenke seg til å ha et rent og pent hus til helga - i stor grad gjort i stand av en 5 og 6 åring i fryd over å få hjelpe til...
...
Badet var til informasjon eadni sitt å vaske, man vil jo ikke risikere å få bakterier på seg fra do...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...