Søk i denne bloggen

tirsdag 16. februar 2016

produktplassering og snikterapi

Det er en interessant opplevelse å se film eller serie skal jeg si deg -

Har du fått med deg at det er betydelig mindre reklame gjennom filmene nå?
Man har trolig kommet til en forståelse av at folk ikke orker reklame og enten spoler over den, bytter kanal eller skrur av tv når reklamen kommer.

Hva gjør man så i stede?
Jo, man har begynt med sånn produktplassering.
Det må man jo bare gjøre, og for å være sikker på at folk får det med seg lar de det stå skrevet oppe i hjørnet nå og da "produktplassering" står det så fint.

Det er jo fine greier, så kan jeg tenke over det gjennom filmen - at her inni mellom har man plassert ut produkter som jeg skal legge merke til og finne for godt at jeg har lyst på, og aller helst at jeg trenger så pass at jeg bare må ha det.

Jeg skal si deg en sak jeg-
Første gang jeg hørte begrepet produktplassering var det første som slo meg at jeg plutselig ville komme til å se eksempelvis synnøve finden sin gulost midt inne i en amerikansk tv-serie, eller at det står en detektiv og gjemmer seg bak et VG på et hushjørne midt i New York, en eske med lego som står og blinker på en storskjerm i filmen - jeg så for meg reklameprodukter plassert ut helt tilfeldig midt i ymse filmer eller serier... 
... Jeg er klar over at dette sier litt om min enkle måte å tenke på, likevel - hva skal man tro..??

Det skjer jo ikke at synnøve finden eller VG dukker opp midt i en Hollywoodfilm, så er det sagt.
Det som skjer er at en hel familie på film opererer med hver sin iphone, man har selvfølgelig ikke pc - men mac book på fanget når man er på nettet, man har nikesko på beina, kjører volvo og i norske serier  leser man trolig aftenposten.

Men, jeg har lagt merke til en greie til...
Ikke bare driver man med produktplassering, man driver også med hva man kan kalle for snikterapi - nettopp, snikterapi - og du lurer kan hende på hva det er?

Om du ser på amerikanske sykehusserier må du da ha lagt merke til hvorledes man på en plettfri psykologisk og pedagogisk måte hjelper personer i krise?
Da har du kan hende også lagt merke til hvor greit ting lar seg løse for disse pasientene eller hva det måtte være...

Har du forresten fått med deg hvor kjærlige og gode parter i kjæresteforhold er med hverandre på film eller i serier?
Man finner alltid den største forståelsen, og de største og mest fantasifulle og oppfinnsomme kjærlighetserklæringer.
Man kan observere den hjerteligste medfølelse, sympati og velgjørenhet.
Man finner den mest rørende tilgivelse og det absolutt største beskyttelsesinnstinktet som kan tenkes.

Her om kvelden så vi en serie der et par har vært sammen i drøye ti år.
Paret opplevde et vennepar som skulle gå fra hverandre, noe som var både uventet og sjokkartet. Som følge av denne nye oppdagelsen begynner man å analysere eget forhold - hvordan ting var i starten, hvordan ting har endret seg underveis, hva som er status quo, hva man har eller ikke har hatt fokus på og hva man skulle hatt fokus på.
Eksempel på tema er selvfølgelig får man vel gjerne si, og som alltid blir tema - hvor ofte man har sex - og som også dukket opp på skjermen framfor oss...

Tenk at de hadde sex bare en gang i året, ja tenke seg til - hvor ofte har vi det?
Eller er det lenge siden vi har funnet på noe sammen bare vi to?
Vi har vært alt for slappe til å følge opp dette, vi skulle vært strengere på den greien...
Litt ekstra over grensa gjør ikke noe...
Om vi ikke leverer tilbake denne så blir den uansett ikke savnet...
Nei hør her dette er ikke greit, dette må vi snakke mer om - osv, osv...
 
Snikterapi, fordi det får de som ser på til uoppfordret å tenke gjennom de samme greiene selv - om det er sex, ivaretakelse og oppmerksomhet i forholdet, barneoppdragelse, moralske skrupler, evne til å stå opp for seg selv...

... hva det enn måtte være, så vil den som sitter å ser på tv også begynne å tenke over disse greiene - det er hva jeg tror og derfor kaller jeg det snikterapi...



Personlig -
Jeg driter en lang dag i Iphone, samsung er en bedre telefon etter min mening.
Hva snikterapi angår -
Terapi er heftige saker om man bruker den klokt... det er flott tross alt mener jeg, dersom snikterapien fungerer får man ta det som et pluss :-)

Lykke til i en veren med snikterapi og produktplassering.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...