Søk i denne bloggen

torsdag 26. mars 2015

Ja, jeg tror på bønnens kraft

http://www.dagbladet.no/2015/03/24/kultur/meninger/helbredelse/svein-magne_pedersen/debatt/38352352/

Ja, jeg tror på bønnens kraft.
Ja, jeg tror på at noen har en egen gave når det kommer til helbredelse.

Videre -
Jeg tror Vår Herre ved å gi personer en gave til å helbrede har en tanke med det, en plan med det.
Jeg tror de som har denne gaven har den av en grunn, de skal være til hjelp og trøst for mennesker.

Nei, jeg har ingen tro på at gaven å helbrede blir gitt for at noen skal se seg nytte i å tjene penger på den.
Når Jesus får spørsmål om hvem som har syndet, mor eller far, fordi en person har blitt blind er Han veldig tydelig i svaret sitt - ingen har syndet.
Om man ser på historien med pengevekslerne på tempelplassen tok Jesus tenning, Han raserte bodene deres og kastet de på hode og rævva ut derfra (fritt fortalt får jeg legge til).

Ut fra både den blinde tiggeren og pengevekslerne må man kunne anta at påstanden om sykdom som konsekvens av ondskapsmakt og ikke minst at den syke skal betale for bønn og helbredelse er helt galskap.
Det ville igjen bety at noen skal tjene penger og rikdom på menneskers sykdom og svakhet, som er en hån mot den Gud jeg tror på og mot ens neste.

Dersom Jesus fortsatt var fysisk blant oss ville han trolig tatt seg en snartur innom butikken til Pedersen og veltet pengevekslerens bord. Jeg ser for meg at Han med en røst som ikke er til å missforstå, ville fortalt akkurat hva Han tenker om at man utnytter sårbare mennesker på det grovste.

Det er noe med de gavene man får utdelt og forvaltningen av disse. Jeg tror ikke på noen måte Vår Herre har ment at dette skal være butikk - butikk er greit nok det, men ikke sammenblandet i kirke og det som er Hellig.

Pinsekirken er nevnt som det trossamfunnet predikanten tilhører.
Jeg må si at både som kristen, som menneske med ønske og behov for at noen ber også for meg, som pinsevenn - så kjenner jeg at dette ikke er greit.

For meg er det viktig og si høyt og tydelig i fra til verden der ute - ikke så hardt som ordfører Hjort riktig nok, men likevel -
Dette mener jeg ikke er rett, og jeg kjenner faktisk motstand mot at jeg, andre pinsevenner og kristne i det hele tatt - skal settes i kobling til denne økonomiske bedriften man faktisk driver med hjelp av andre menneskers nød og sårbarhet.

Faktisk lurer jeg på hvordan Pinsekirken stiller seg til at man blir gjenstand for det jeg personlig vil betegne som en pengevekslers bod midt inne på tempelplassen, stående og påberoper seg tilhørighet til trossamfunnet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...