Søk i denne bloggen

torsdag 5. mars 2015

Nei, jeg klandrer ikke pilotene som er i streik - de har min fulle støtte.

http://bodonu.no/en-norwegian-pilots-bekjennelser-2/

Dette er interessant lesing, piloten rører ved viktige ting.
Det er kjedelig å bli direkte berørt av streik uansett område, denne gangen de som skal reise - eller venter på noen som skal reise, neste gang noe annet.

Jeg gleder meg til å få konemor hjem, hun er sjelden hjemme i Tromsøhjemmet og det blir en fryd å få noen kjærestedager sammen før jeg drar på jobbreis og hun blir med ungene.
Ungene gleder seg også til mamma kommer hjem - de har tellet dager og endelig er det bare en eneste dag igjen, i morgen kommer hun og da skal hun være hjemme i Tromsøhjemmet i hele ni dager!!!

...

Men så var det dette med flyet hennes da, hun skal etter planen reise med Norwegian... som er i streik.

Fillern og altså!!!!
Hvorfor må det være streik akkurat nå???
Har vi virkelig gledet oss så lenge og så mye til å få mamma hjem, for å oppleve at hun ikke kan komme opp som planlagt på grunn av en tåpelig streik???

Er det nå vi skal kjefte pilotene opp i sky?
Er det nå vi skal dømme fagforeningene så langt nedenom vi kan klare?
Er det nå vi skal skrike ut at det er på tide med rom for at folk og selskaper skal få styre selv?
Er det nå vi skal banke i bordet med lommeboken og understreke hvor bra det er for oss at vi har billige flyreiser?
Er det nå vi skal understreke at Kjos og Norwegian er det beste som har hendt passasjertransporten i Norge?

Nei, nei, nei og nei - jeg bare sier det med store bokstaver - NEI!!!

Jeg er kjempelei meg for at konemor ikke kommer til avtalt tid, det er søkk kjedelig at jeg mister verdifull tid med henne, kvalitetstid, kjærestetid.
Jeg er kjempelei meg på ungenes vegne, som har gledet seg så til mamma skal komme - og ungene er kjempelei seg over at mamma ikke kommer til avtalt tid på grunn av streik.

Jeg har lest både innlegg og kommentarer i relasjon til den pågående flystreiken, og med all respekt å melde - noen, unnskyld mange, av de kommentarene jeg har lest bærer preg av så lite kontakt med både virkeligheten i norsk arbeidsliv, modenhet og seriøsitet at de ikke er verdt å bruke tid på en gang.
Jeg har lest kommentarer fra ukjente, og fra personer jeg i alle fall tidligere har kjent - og jeg er både sjokkert og heller mindre overrasket.
Kommentarene bærer i stor grad preg av liten forståelse for både misnøye og streik blant pilotene. Gjennomgangstonen i kommentarene er som blant sure, umodne og selvsentrerte tenåringer - og med ett eneste fokus - sin egen lille verden, herunder også lommebok og noe jeg ville falle i fristelse for å tro er misunnelse på det man antar er bortskjemte flyverlønninger.

Jeg vet at denne konflikten dreier seg om betydelig mer enn bortskjemte flyverlønninger. Konflikten dreier seg om selve bærebjelken i norsk arbeidsliv - trepartssamarbeidet, den dreier seg om forhold mange land utenfor norske grenser misunner oss for og selv bare drømmer om. Konflikten dreier seg om arbeidstakernes vern, om sikkerhet og masse mer.

Ja - det er både trist, kjedelig og irriterende at kjæresten min ikke kommer seg hjem på grunn av streik.
Men -
Nei, jeg klandrer ikke pilotene som er i streik - de har min fulle støtte. Pilotene i Norwegian har rett på det samme vernet og den samme tryggheten i arbeidslivet som jeg, konemor og andre som jobber i det offentlige. At man er ikke får de så langt som tilnærmet samme rettigheter en gang uten streik er ikke noe pilotene er til klander for, om jeg skal klandre noen for at jeg sitter uten kjæresten min i helgen er det ledelsen i Norwegian.

Til sist vil jeg bare si at jeg er betenkt på hvordan selskapet i det hele tatt kjører sine ansatte, både piloter og cabinepersonell som vi har hørt om tidligere.
Jeg som tidligere passasjer på Norwegian har opplevd de flotteste ansatte i cabinen, også piloter - her sist fikk liketil mine triste småsmurfer komme inn til pilotene fordi de var lei seg når de reiste fra mamma.

Jeg er ikke i tvil om at det som beskrives av piloten fra Norwegian stemmer med virkeligheten, det er nemlig slik at ansatte blir kjørt hardt over alt...
Det bekymrer meg er når jeg tenker på timer i luften, timer på jobb, pausetider, hviletider, ansvar i jobb osv - hvor slitne er disse pilotene, hvor mye klarer de, hvor lenge har de vært på jobb når jeg setter meg i flyet..???

Det kan hende jeg har flydd nok med Norwegian...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...