Søk i denne bloggen

tirsdag 29. april 2014

Hvordan forklarer du din lille femåring og seksåring at Norge ikke vil ha besøk av mannen som går for å være en av verdens snilleste og fredeligste?

Ved kveldsbordet i dag pratet vi litt om det forutstående besøket til Dalai lama på norsk jord, hvem han er og hva han står for.
Lillemor lurte på om han er en snill eller en slem mann, noe vi fikk rydde raskt opp i - tenke seg til å være så snill en mann at liketil fluene får være i fred...

Men han andre mannen er ikke snill sa lillemor så, eadni hva var det han het igjen?
Hvem andre mann lillemor?
Han som er slem med det andre landet...
Hmmm... etter litt tankevirksomhet på høygir før lillemor ble utålmodig, kom eadni fram til hvem hun mente - aaaaah, han Putin?
Ja han, han er ikke så snill eadni.
Videre - vi vil ikke ha besøk av han i Norge..?

Mmhmm...
Hvordan forklarer du din lille fem og seksåring at Norge ikke vil ha besøk av mannen som går for å være en av verdens snilleste og fredeligste, som liketil har fått en pris for sin kamp for freden - Samtidig som man gjerne stiller opp sammen med en mann som invaderer sitt naboland for egne interesser, og som forfølger, fengsler og straffer personer for å være sammen med den de elsker?

Litt senere, når vi gikk til kveldsstellet tok lillemor opp igjen samtalen med spørsmålet hva om Putin kommer til Tromsø?
Eadni spurte henne om hva hun ville si til Putin dersom han kom til Tromsø, og svaret var noe overraskende til å være at hun er så liten, men samtidig som forventet ut fra hva hun tydeligvis har farende oppe i det lille hodet sitt;

Om han Putin kom til Tromsø og han sa at jeg ikke kan ha to mammaer, da sa jeg at jeg kan ha to mammaer og da sa jeg at jeg kan og ha en pappa om jeg velger det, og da sa jeg at jeg velger å ha to mammaer...
... jeg har de beste mammaer i hele verden...

Jenta vår har så absolutt innlevelsesevne, hun har så absolutt empati og evne til å se nyanser på folk... jeg er veldig glad for at vi fikk akkurat henne, og jeg er veldig takknemlig for at hun er akkurat som hun er - hun er den deiligste lillemora :o)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...