Søk i denne bloggen

onsdag 26. mars 2014

hva skjer om han Putin går inn i vitaminbjørnland og vil ha vitaminbjørnene?

Da vi kom hjem fra barnehagen i går rygga jeg bilen opp mot trappa for å ta ut unger, varer, sekker, veske og rattkjelker nærmest mulig inngangsdøra.

I det jeg stoppet bilen var det nyheter på radioen og jeg sa hysssssj... til ungene mens jeg forsøkte å få med meg det som ble sagt om Russland og Putin - norske myndigheter har gitt beskjed til Russland om at det er uaktuelt å samarbeide militært så lenge Russland ikke trekker seg ut fra Krimhalvøyen...
Yesss sa jeg så videre...

Hva da yesss eadni kom det raskt fra lillemann, og så var vi i gang.
Fortell om Russland eadni, fortell om han Putin eadni, en gang til eadni, fortell fra starten...

Vi hadde oss en lang og seriøs prat jeg og mine søte og deilige småsmurfer på fem og seks år. De ville høre alt om hvordan og hvorfor sjefen i Russland gjør som han gjør og bestemmer sånne dumme ting.
Vi snakket om uenigheter og krig, om å ta seg til rette i andres land - og vi brukte det vi fant på kjøkkenbordet og rundt om til å visualisere mitt og ditt område.

Lillemann ga seg ikke så snart, han var veldig opptatt av at det går an å være så slem med andre. Lillemor og var betenkt på siden av meg - hva skjer om han Putin går inn i vitaminbjørnland og vil ha  vitaminbjørnene?
Da sier vitaminbjørnene nei, det er ikke greit at du kommer hit i vitaminbjørnland og tar våre vitaminbjørner.
Og da kommer kanelen og sukkeret og smurfeglassene, og da sier de - om du går til vitaminbjørnland og skal ta vitaminbjørnene, da skal vi stoppe deg sammen med vitaminbjørnene...

Jada, det er alvorlige greier.
Det er og alvorlige greier at familier som vår ikke kan leve trygt i Russland, fordi sjefen i Russland ikke liker at to jenter eller to gutter er kjærester.

Hva skjer dersom to jenter er kjærester, og hva gjør han med barna?
Det hender at to jenter eller gutter som er kjærester blir tatt, blir gjort slemme ting med og blir putta i fengsel.
Da må de ringe politiet...
Men du forstår det jenta mi, at myndighetene og politiet gjør også slike ting i Russland.
Hva gjør de med ungene?
Vet du lillemann, Putin har sagt at man skal vurdere om man skal hente ungene bort fra mamman sine dersom de bor med to mammaer.
Jeg vil ikke bo i Russland eadni... ikke jeg heller...
Nei, ingen av oss vil bo i Russland - vi skal være glad vi bor i Norge der man får være kjærest med den man vil, og man kan faktisk og være så heldige og få barn som mamma og eadni har gjort.


Da jeg henta ungene i barnehagen i dag opplyste lillemor en tilfeldig forbipasserende pedleder om at han Putin er en ond mann... ikke akkurat eadni sin ordbruk, men godt tenkt på tydeligvis.
Hun fortsatte, han tar fra foreldrene ungene... ikke akkurat eadni sin ordbruk det heller, men hun har fått med seg noe viktig likevel...

Unger er artige, og de følger med - de skal få lov til å følge med på viktige ting rundt oss...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...