mandag 3. april 2017

barna må jobbe hjemme etter endt arbeidsdag og null hensyn til arbeidsmiljø,

https://www.facebook.com/CollectiveEvolutionPage/videos/10154129436833908/?hc_ref=NEWSFEED


Jeg digger finnene!!

Mens vi sliter med lekser og etter år med irritasjon og fortvilelse over lekser som tynger ned små barn, har finnene tenkt, handlet og erfart at barna får ikke bare bedre resultater på skolen - de får også en bedre totalhverdag ved å kutte ut hjemmeleksene.

Mens foreldre slites i hver sine retninger når det handler om for eller i mot hjemmelekser, mens lærere og skoler tviholder på hjemmelekse som en del av skoleopplegget eller kommer ut av skapet som særingskoler og skaper virkelige oppsyn med prøveordninger som lar hjemmeleksen utebli - har man et heller avslappet forhold til dette i nabolandet vårt.

Jeg tipper at både rektorer, lærere, foreldre og ikke minst barna selv er fornøyde med leksefri hverdag i nabolandet vårt - noe vi kan se på de som er spurt i dette lille snuttet.

Barna trenger fritid sier den finske rektoren. Hun fortsetter med å si at barna trenger lek og hodene til barna trenger hvile for å lære.
Finnene har sett at det å stappe alt man kan klare å få inn i små barnehoder gjennom dagen ikke er så klokt. De har sett at det kan bli nok, at det faktisk er bedre med kortere dager og kortere sekvenser med innputt.

Her hos oss på denne siden av grensen er det akkurat slik det pleier. Mens nabolandene våre prøver noe og erfarer at det er enten bra eller mindre bra, så skal vi holde fast på gamle og inngrodde tradisjoner - gunstig eller elendig, samma det.

Skolemat, varm skolemat til barna.
Mens nabolandene våre har servert skolebarn et varmt måltid med gode erfaringer i årevis nå, sitter vi og diskuterer opp og ned i verdens rikeste land - noen mener det er på sin plass, mens andre holder det de kan på midler som åpner for dette.


Gravide på overtid.
Mens forskning og erfaring utenfor norske grenser viser at fare for komplikasjoner øker betydelig etter ei over termin for gravide og derfor setter i gang senest ei uke etter termin, holder vi i Norge fast ved at man skal gå fjorten dager over før noe settes i gang.

Hjemmelekser i skolen.
Mens nabolandet vårt har kuttet ut hjemmelekser, har korte skoledager og fokus på lek og fritid for barna med resultat at de har rykket i toppen på resultater i skolen, tviholder man i Norge på hjemmelekser, stadig lengre dager, jobber rævva av seg for å justere barna inn i samme form slik at man holder ut lengst mulig i timene.
Barnekonvensjonen holder fram at alle barn har rett på fritid, unntatt barn i Norge - her skal man ha arbeidsdager fra klokka syv om morgenen til klokka fire om ettermiddagen, da kan man være heldig å få en kort pause før man skal ha ytterligere en til to timer arbeid som er bragt med barna fra jobb og hjem.
Retten til fritid, til fri lek, er en oppskrytt greie for veldig mange norske barn. Når man endelig kommer hjem fra skole / sfo etter klokka har passert fire er man små slakt som plasseres i en stol i påvente av mat som gir omløp i toppetasjen. Når man har fått det nødvendige påfyllet til de små grå er klokka brått blitt både fem og halv seks, da er det tid for å ta løs på det arbeidet barna har fått sendt med seg hjem. Når hjemmearbeidet til barna endelig er ferdig er det i alle fall for mine avleggere tid for å begynne å forberede at man skal i seng - det må man gjøre om barna skal få nok søvn.

Veier.
Mens man i våre naboland har bygget solide og brede veier, man har fysiske midtdelere i veibanen og man har viltgjerder over store strekninger, holder vi i Norge en veistandard med en minimumsbredde på veien - og vi vet nærmest ikke hva en veiskulder er.
Yrkesfjåfører fra våre naboland river av seg hår og bart når de har kjørt et stykke på norske veier, og legger ut rasende innlegg i sosiale medier som ikke levner tvil om hva de måtte mene om veiene våre.

Kontorlandskap.
I våre naboland går man mer og mer bort fra bruken av åpne kontorlandskap, fordi man ser hvilke belastninger det er på den enkelte arbeidstaker. Man ser på støy, forstyrrelser, tilrettelegging, konfidensialitet osv i arbeidshverdagen til den enkelte - På norsk side av landegrensene er det ikke en gang snakk om at et par stykker deler kontor, neida - man bygger stadig nybygg der kontorlandskap er en naturlig del av innredningen.

Man kunne sikkert fortsette og fortsette med eksempler, men det får da være måte på hvor lang dette innlegget skal bli.

Hva skal man så si til dette, hva skal man si til oppslag som her om dagen - der en lærer formaner og minner foreldre på den viktige jobben man har som oppdragere, det er hjemme barna skal lære folkeskikk, høflighet osv?
Jeg er veldig enig med den læreren som skriver alt dette, han tar opp noe veldig viktig.

Samtidig er det slik at skolen har som jobb å lære barna lesing, skriving og regning - men det stopper ikke skolen fra å sende med barna arbeidet hjem i fritiden for at vi som foreldre skal ta også deler av den jobben.
Ikke nok med at barna må jobbe hjemme etter endt arbeidsdag og null hensyn til arbeidsmiljø, de er også prisgitt foreldrenes engasjement.

Finnene har forstått noe veldig viktig, og de gir barna sine noe veldig viktig - nemlig både fritid, lek og læringsmiljø.
Som mamma til to små, som sterk motstander av hjemmelekser og overforbruk av styrte aktiviteter for barn, er jeg veldig glad på vegne av finske barn som blir gitt mulighet til virkelig å være barn og samtidig sunne læringsforhold.
Jeg skulle ønske mine barn, våre norske barn, også ble tilgode sett med et optimalt læringsmiljø, med fritid og rom for fri lek og utfoldelse, til fantasi og utvikling.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Livet går nemlig videre

Sangen "det fine vi hadd sammen" fra DDE, spilte både sårt og vakkert i begravelsen til bror. Akkurat i dag er det sangen "...