Søk i denne bloggen

lørdag 8. februar 2014

grøtmåltid i smurfeland er et rent eventyr...

I dag er det lørdag, og det er en av de få lørdagene vi lager grøt her i huset - dobbelgrøt, fordi vi er noen som liker nissegrøt, noen rømmegrøt og noen rett og slett dobbelt :-)

Å dekke på bordet til grøtmåltid i smurfeland er et rent eventyr;

Tallerkner -
Ungene bruker plastfat - for da blir grøten fortere kald, konemor vil ha flat tallerken - hvorfor aner jeg rett og slett ikke, mens eadni gjerne vil ha dyp tallerken - av helt motsatt grunn enn at ungene får plast talerken - jeg vil ha grøten varm.

Så over til bestikket -
Ungene får plast skje når vi spiser grøt - fordi grøten som sagt blir fortere kald, konemor skal ha teskje - ja du leste rett.., teskje - og jeg aner ikke hvorfor, mens eadni gjerne vil ha ei barneskje - akkurat passe stor, passe mengde, passe varmt…

Glass -
Det enkleste ved hele pådekkingen. Ungene OG konemor får små glass / kopper til melk, mens eadni drikker vann fordi hun ikke er glad i ren melk.

Smør -
Vi har en bordpakning med smør når vi skal spise grøt, smør er jo som kjent veldig godt å ha oppi grøten sin. Eadni på sin side, smører inn sin dype tallerken med litt smør før grøten kommer på plass - da smelter smøret i kanten rundt kantene og det er deeeilig.


Å koke opp dobbelgrøt, for så å pakke med gryter og utstyr og fare ut på tur for å spise grøten kan i noen tilfeller være like enkelt…
… og deilig



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...