Søk i denne bloggen

fredag 30. januar 2015

Retningsvisere er altså til for å gi tegn på hvor man har tenkt seg, og ikke hvor man hadde tenkt seg.

Jeg har tenkt på en ting... retningsvisere når man er ute i trafikken og ruller...
Retningsvisere, eller blinkelys, brukes for å gi medtrafikanter en formening om hvor man har tenkt seg - noe som vel ligger i navnet retningsviser.

Retningsviseren brukes når man kommer inn til kryss for å vise om man har tenkt seg til høyre eller venstre, den brukes når man tenker å skifte fil i kjørebanen, når man har tenkt å svinge av veien og om man velger å stå over på vei inn i rundkjøring skal man i alle fall bruke retningsviser for å vise hvor man har tenkt seg ut av rundkjøringen.


Man får bot dersom man lar være å bruke retningsviser i tilfeller det er påkrevd med retningsviser, dette trolig fordi det har sammenheng med både trafikksikkerhet og en forenkling av trafikkbildet når det er mange nok kjøretøy og svimer rundt. Hvor stor denne boten er avhenger av hvor man befinner seg, da det etter hva jeg forstår er noe som utover et minimum bestemmes lokalt. Om jeg ikke husker mye feil ligger boten på ca 2000 kroner - det er ganske mye, og sier litt om hvor alvorlig man ser på slumsing i bruken av denne enkle greien.

Retningsviseren er altså til for å gi tegn på hvor man har tenkt seg, og ikke hvor man hadde tenkt - eller sagt på en annen måte ikke for å si jeg tok til høyre eller jeg skifta fil nå jeg...

Så, hva kommer det av at det er så veldig mange trafikanter der ute som bruker retningsviseren sin til nettopp dette "halloooo, jeg kasta meg inn framfor deg nå jeg - kjekt du sto på bremsene...", "forresten, jeg tar til venstre nå umiddelbart...", "hei, gi plass nå slenger jeg meg til høyre her..."

Hva er denne greien med trafikanter som driver på slik?

Jeg er da fullt i stand til å se at en bil som svinger til høyre skal til høyre, man trenger ikke gi meg retningsviseren når man først har valgt å svinge den veien - jeg er mer interessert i å se retningsviseren din før du legger deg inn til høyre, det gjør trafikkbildet litt bedre for min del.
Jeg er oppegående nok til å se at en buss som suser inn midt i rundkjøringen og tar kurs rett fram skal rett fram, dette uten at jeg har behov for å se retningsviseren til bussen når frampartiet alt er ute av rundkjøringen.
Om en bil i tilsynelatende hastverk deiser inn fra høyre og fram for meg, er det at jeg står på bremsene noe som alene forteller meg at bilen skifter fil - da er det i grunnen litt sent for bruk av retningsviser...

Jeg liker at de som rører rundt i trafikken forholder seg til trafikkregler, og jeg liker at en hver som driver rundt i trafikken kjører på en måte som gjør at trafikken går greiest mulig og sikrest mulig.

Jeg liker ikke at folk kjører som de selv vil i stedet for etter skilting, jeg liker heller ikke at folk kjører på en unødvendig tungvindt måte med påfølgende unødvendig treghet, forsinkelser og kø... det skaper nemlig en mer spooky trafikksituasjon...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...