Søk i denne bloggen

fredag 9. januar 2015

Jeg for min del må bare si at har jeg ikke vært skeptisk til å besøke Putin og co tidligere, så er jeg det i alle fall nå.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Russiske-myndigheter-nekter-transseksuelle-a-kjore-bil-7853792.html

"Russlands statsminister Dmitry Medvedev har signert et vedtak som forbyr transseksuelle og andre med «forstyrrelser i seksuelle preferanser» fra å kjøre bil."

Jeg tenker tilbake til OL i Russland for ikke alt for mange måneder siden.
Eeh nei, man kan ikke ta noe politisk standpunkt...
Nei, det er uaktuelt å boikotte OL i Russland...
Nå legger Russland den omstritte homoloven på hylla til etter OL, da er jo alt ålreit...

Hva kommer etter OL spurte jeg meg selv om, og de som måtte finne det for godt og snuble innom bloggen min...
Nå er vi etter OL -
Kjøret mot de homofile i Russland har ikke blitt noe bedre. Russiske myndigheter har strukket seg opp på tå og tatt ned den omstritte homoloven igjen - og ikke bare det...
Man viser for hele verden at man så absolutt ikke er til å pirke på, i det man forsterker kjøret mot landets homofile ved også å ta fra de retten til å kjøre bil.

At russiske myndigheter er i særklasse hva galskap angår burde ikke være noe overraskelse for verdenssamfunnet. Vi har fått mange tragiske eksempler på hvordan Russland kuer og mishandler homofile, og vi har etter hvert også noen eksempler på hvordan vårt store naboland håndterer uansett hvem det måtte være av sine egne som ytrer en annen mening enn landets store herskere - journalister med egne tanker og meninger for å nevne noen.

Vedtak som hindrer transseksuelle og andre med forstyrrelser i seksuelle preferanser i å kjøre bil du.
Jeg for min del må bare si at har jeg ikke vært skeptisk til å besøke Putin og co tidligere, så er jeg det i alle fall nå.
Dersom det er slik at den seksuelle preferansen til vårt nabofolk er av betyrning for hvordan de håndterer bil blir jeg nervøs for hva jeg måtte møte i trafikken over der uavhengig av seksuell legning, det kan da ikke være noe bedre å møte en hetrofil galmann bak rattet bedrivende med hva man enn måtte bedrive av seksuell aktivitet mens man kjører enn en homofil?

Jeg, og mange med meg, er skremt over det som foregår i hodet på Russlands ledelse.
At man ikke bare har tilbøyelighet til denne type tankegang, og tillater seg å formulere idiotien til ord og politiske vedtak - det vitner om en ledelse med en ideologi som er farlig og noe verdenssamfunnet virkelig skulle reagere sterkt på.

For å si det på en annen måte enn våre russiske naboer -
I Norge har vi også reguleringer i forhold til hvem som får og ikke får kjøre bil, disse bygger i stor grad på hvor tilregnelig man er bak rattet og ikke på hvem man deler seng og hjerte med.
Blant annet har vi forbud mot å kjøre i ruset tilstand, bort sett fra de som drikker alkohol - der tillater vi 0,2 i promille - selv om det også ses på som strengt i forhold til andre land. Videre har vi begrensninger i forhold til enkelte sykdommer som kan virke inn på tilregnelighet og forsvarlighet og vi har begrensninger i forhold til enkelte medisiner.

Jeg vet ikke om Putin og staben hans går på noe medisin, det gjør de kanskje ikke. Desto mer usikker er jeg på om de ruser seg på noe, enkelte ting kan tyde på at de ikke er helt stueren - men det blir kun spekulasjoner.
Det jeg der i mot frykter, er at man kan stille spørsmål ved tilregnelighet hos lederne i vårt naboland - jeg er rett og slett usikker på hvor tilregnelig de er og med det kommer også spørsmål om forsvarlighet opp. Det er bare å krysse fingrer og tær og håpe at de politiske lederne i Russland aldri vil være å se bak rattet i noen bil på norske veier, og i alle fall at noen på norsk side har vett til å stoppe de... Vi har ikke råd til å ha gale mennesker kjørende rundt på norske veier med de alvorlige konsekvensene det kan bringe med seg - ikke norske, og så aldeles ikke heller den russiske presidenten og stab.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...