Søk i denne bloggen

lørdag 10. januar 2015

...vi har godt av en dag som er regulert til annet enn stress, kav, mas, jobb, shopping osv.

Man kan fort gå i den fellen at man går ut fra, regner med, handler med utgangspunkt i osv. at små smurfer ikke hører, ikke ser, ikke får med seg ting, ikke er så opptatt av osv. det som foregår rundt en både hjemme, i barnehage, på skole, i samfunnet...
Men-
Små smurfer får med seg det de vil få med seg, og gjerne litt til også...

Våre søte små avleggere får da visselig med seg essensen av det som skjer rundt de, og det selv om de er bare fem og seks år gamle.
De har tidligere vist at de snapper med seg nyheter fra radio, som da Putin og co gjorde forrige trekk i homopolitikken før vinter - OL. De fikk også med seg galskapen rundt Dalai Lama og hadde reelle undringer i forbindelse med Norges håndtering av disse to spesifikke situasjonene.

Nå har de ikke fått med seg siste dagers happening i Frankrike, og eadni har klokelig latt være og fortelle de små barnesinnene om saken. Det de har fått med seg fra siste tiden, og som vi har pratet litt om, er at de som bestemmer har funnet ut at foreldre kan være lenger på jobb - dette er ikke spesielt kjekt for små barnesinn. Hvem bestemmer, hvorfor, må ungene være på skolen da - i barnehagen - alene...

Dette er alvorlige greier, det berører ungene våre i høyeste grad - faktisk har det allerede begynt å røre ved de.
Det er visse ting små barn ikke har ansvar for å bekymre seg over eller tenke spesielt på;
Om foreldrene (og familen for øvrig) har det bra er en ting, økonomi er en annen ting, hvordan hverdagen praktisk skal gå opp er atter en ting... osv osv.

Personlig trenger jeg vel ikke å si at jeg er sterkt i mot de foreslåtte endringene i arbeidsmiljøloven, med stor begrunnelse i helse og velferd for arbeidstakerne og hensynet til pasientsikkerhet (innenfor eget arbeidsområde). Jeg er også høvelig bekymret og betenkt i forhold til søndagsåpne butikker gjevnt over - jeg tror nemlig vi har godt av en dag som er regulert til annet enn stress, kav, mas, jobb, shopping osv.
Det jeg gjerne kan - og vil - understreke her er at min motstand til de foreslåtte endringene ytterligere forsterkes i meg når jeg ser at det allerede begynner å berøre de jeg først og fremst er til for - barna mine - og det før det i det hele tatt har blitt noe endring.

28 januar 2015, merk deg datoen - da er det politisk streik, en samlet protest mot de foreslåtte endringene.
Jeg skal være med på denne markeringen, med den største vilje og den sterkeste motstand skal vises - Jeg har også et ønske om at jeg skal få til å ha med småsmurfene mine - det er nemlig ikke riktig å ta fra de mer tid med mamman sin enn man allerede gjør. Barna mine har heller ikke godt av å måtte tilbringe enda mer tid i barnehage og på SFO enn de allerede gjør i dag - som er 8,5 timer på det lengste... Man må gjerne påstå, men det er ingen som får meg til å tro at det er bra for barna å være så lenge på SFO / i barnehage - det er tross alt små barn vi snakker om, som er utslitt allerede etter 7 timer i barnehage.
Det måtte komme så mange arbeidstakere, arbeidsgivere, foreldre, barn, pårørende, pasienter og borgere som det er plass til - på torget i nordens paris og i alle andre byer og steder det er markering.

Det er en ting som gjelder den 28 januar i år, det er at vi - uansett hvem vi er - står sammen mot rasering av verneloven vår, mot røveri av barns rett til tid med foreldre, mot å sette pasientsikkerheten i fare... mot å stjele hvermannsen sin ene sikre fridag i uka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...