Søk i denne bloggen

fredag 13. februar 2015

...den ene i verden som for øyeblikket gir meg mest varme...

Du vet når du sitter alene i sofa en kveldsstund, ser bort på fjernsynet et stykke unna og tenker at du kanskje skulle slått det på?

Jeg ser på den mørke skjermen som står fem - seks meter unna meg og tenker kjapt, skal jeg slå på TV en liten stund...

Klokka alt har passert halv ni om fredagskvelden og jeg innser at fredagskvelden alt er godt i gang på TV.
Jeg sitter og tenker litt, og det slår meg - bortsett fra barnetv til ungene har jeg ikke hatt på fjernsynet de siste to ukene tror jeg...
Konemor var hjemme i Tromsø en tur forrige helg, da dro vi hjem til Harstad og et hus fysisk uten fjernsyn.
Det er litt rart, hvordan man sitter og tenker over at man ikke ser fjernsyn, som om det var det store i verden man hadde utelatt.
TV er ikke på, og TV kommer ikke på i kveld - fredag aldri så mye. Jeg kjenner at jeg nyter stillheten, jeg nyter å bare sitte, bare være i en krok i stua.
For min del er det helt ok, det gjør meg akkurat ingenting å være uten. Jeg leser aviser på nettet, jeg blogger, jeg sjekker opp hva venner og kjente gjør på facebook, jeg ser på bilder av ungene... og konemor...
Men i morgen du, da er det altså en av de helt klart beste TVdagene i hele året - da går nemlig skiflyvning fra Vikersundbakken. Lillemor og jeg elsker skihopp og skiflyvningen på hjemmebane tar vi opp - da kan vi se det akkurat når vi har lyst!!! 

Nå er det helg.
Klokka er ganske nøyaktig kvart på ni en fredagskveld, fredag den 13 faktisk. Jeg har gjort unna kveldsdusjen, kjenner at øyelokkene er tunge allerede og tannkosten driver og roper på meg fra badet.

Det kan bety at jeg er veldig klar til å krype på plassen min i senga, til den ene i verden som for øyeblikket gir meg mest varme - dyna mi... I den grad jeg kjenner behov for nærhet, varme og å kjenne en fasthet rundt meg - så er det nemlig dyna mi som står nærmest å dekke disse behovene for tiden.

Helg -
Det er helg og fri i morgen, den ene grunnen til at jeg fortsatt holder legemet tilbake i sofa og ikke ligger i senga. Om jeg lar meg selv rangle til klokka passerer ni og vel så det, så slipper jeg å stille på jobb tidlig i morgen... det er deilig!
En annen sak er det at det er helg og med det noe som tilsier at ungene ikke sover til klokka syv, men til seks om jeg er heldig - som man jo gjør når det er fri, står opp så tidlig som man ikke kan tenke på å gjøre i ukedagene. Det er uansett bedre å sitte trøtt og slumre i sofa med kaffe en tidlig lørdag morgen enn å tyne seg ut døre og til jobb...

Ungene har planlagt at de vil være ute og leke i snøen i helgen, det har jo tross alt kommet et sted mellom halvmeteren og meteren med snø siste par - tre dager, og innen morgendagen kommer har det kommet enda mer.
Vi skal nyte snøen i stedet for å kjate på den. Det skal lages snøengler, det skal akes, det skal måkes snøhule om man får til og det skal koses ute med varm både mat og drikke.
At konemor sitter i hjemmet vårt lenger sør i landet og ser ut på en vintergrønn plen, som riktig nok ikke vokser vintertid får så være - snakk om kontraster tenker jeg.

Kan du gjøre som sist spurte lillemann meg i dag, kan du gå inn på facebook å høre om det er noen som vil være med oss ut i snøen i helga?
Joda, jeg skal gjøre det ... det er nok snø til alle, står da ikke på det...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...