Søk i denne bloggen

tirsdag 10. februar 2015

At jeg har valgt å trene styrke er ikke ønsket om six packen sin skyld

Trener du?
Er du noe særlig i fysisk aktivitet?
(Om du får høg puls og peser som en hval er di greie, som du skal få ha i fred...)

Om du trener, er det for bedre kondis eller fordi du ønsker fastere rompe, fine armer og ei hard brystkasse?
... sikkert mange andre gode grunner også - hotlook, six pack, opplevelse av mestring og velvære, dametekke... eller mannemagnet, hva vet jeg...

Bruker du tidvis kropp og muskler på en slik måte at du kjenner det i muskulatur i etterkant?
Kjenner du da at det pulserer i legger og lår... og kan hende andre steder?
Er du kjent med gangsperre?
Og videre det noen betegner som gangsperre i både armer og bein?
(Personlig har jeg stusset over dette med gangsperre i armer, sikkert fordi jeg kjenner få - egentlig ingen - som går med armene).

Har du hatt krampe noen gang, i beinmuskulatur?
Har du hatt så kalt leamus i øye?
Hva med ryggen, noen gang vært så stiv og støl at du ser ut som du er 87 år når du skal snu deg i sengen eller kommer vandrende, og ikke 40 eller 29 år som du egentlig er?
Har du noen ganger hatt vondt i kroppen, så pass at du egentlig har hatt lyst til å bare ligge i sengen eller i alle fall holde deg hjemme?

Er du en høflig person, pleier du å håndhilse på folk?

Jeg har trent styrke til og fra i seksten år, før jeg stoppet for halv annet år siden.
At jeg har valgt å trene styrke er ikke ønsket om six packen sin skyld, i så fall har jeg litt å jobbe med enda...
Jeg har valgt å trene styrke fordi det har gitt meg veldig mye;
Psyke, velvære, løst opp spenninger, utløp for frustrasjoner og stress, glede og ikke minst har jeg hatt tro på at jeg faktisk både styrker muskulatur og får fastere og finere muskler.

Jeg har i alle år fått høre at jeg har fine armer og fin nakke, liketil har en tatovør fortalt meg at jeg har sjelden fin arm å tatovere i (noe jeg har tenkt må utnyttes, og planlegger neste tatovering).
Det er jo bra har jeg tenkt, og videre har jeg tenkt at jeg er heldig som ikke trenger å legge så mye energi og tid i treningen for å oppnå resultater.
At det skulle vise seg at all den energi og tid jeg har lagt i treningen muligens ikke er det som ligger til grunn for verken armer, nakke eller brystkasse var aldeles ikke noe som falt meg inn.

Neida du -
Det skulle vise seg at jeg ikke bare har fått blå øyne, søte ører, potetnese og sans for jenter fra mine foreldre - jeg har også fått en genfeil som gir meg fast fin muskulatur stort sett gjevnt over. (Noe av denne muskulaturen er kamuflert av det mine søte barn har funnet ut er fettceller).

Denne lille detaljen i genene som peker bort fra normalen hos oss mennesker, har sin innvirkning på tilværelsen min - både synlig i perioder og da over korte sekvenser, og mer usynlig gjevnt over.
I morgen tenker jeg å fortelle litt om hvordan innvirkning MyC har på smurfen og som man sier når man står fram for en stor gjeng tilhørere "jeg vil komme tilbake med noen eksempler".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alenetid- frivillig eller..?

  Alenetid- Facinerende hva man får seg til å tenke på, når man har tid for seg selv... Mens noen higer etter alenetid, er ikke andre så o...