Søk i denne bloggen

mandag 16. februar 2015

Når jeg endelig klarte å komme meg opp av sofa og inn på do, ble jeg værende ikke på do, men framfor do litt for lenge.

http://www.nordlys.no/Martin__47__fikk_sjokk_da_han_s__sine_egne_tenner-5-34-91557.html


"At røyk er farlig har vært framme mye i mediene, men det er ikke like kjent hvor farlig snus kan være."

Dette medfører vel ikke HELT riktighet vel?
Det har stått, og står, masse i medier snus og følger av snusbruk. Det er kampanjer og det advares fra både leger og tannleger om snusens virkning og følger.

At de som snuser ikke ser, eller vil se, denne informasjonen og disse advarslene er noe annet.
En annen interessant sak er at når det kommer en advarsel, et forskningsresultat eller annet i media - dukker det gjerne opp så kalt kloke hoder, kanskje også med en profesjon i hånd og sier at dette medfører da ikke riktighet -  snus er nemlig ikke farlig.
Men det er det, farlig - det er bare det at man enda antar det ikke er like farlig som tobakk...

Vi lever i ei tid der tobakk er kjent som farlig, noe man har fått understreket og erfart gjennom år. Om man går tilbake et visst antall år var man i ei tid der det diskutertes heftig også om hvor vidt det faktisk ER farlig med tobakk eller ikke.
Den tiden er vi midt i for snusen sin del, og med all respekt - med de oppslagene som har gått og tidvis går i media om snus, skulle man vel kunne se igjen signaler på debattene rundt tobakk for noen år siden?
Snus er, pr. i dag, ikke ansett som så farlig som tobakk. Noen bruker dette argumentet sterkt for å legalisere snusbruk, gjerne i sammenheng med at folk går fra tobakk til snus.

Uten sammenligning for øvrig -
Dersom jeg kjører en bil i 110 km i timen vet jeg at om jeg kræsjer ser det alvorlig stygt ut, det vet alle. Om jeg der i mot kjører i 80 km i timen er sjansen for at det går galt mindre, men det betyr ikke at jeg er spesielt heldigere dersom det går galt...
Om man ikke dør av en evt. kræsj ender man trolig opp med stygge skader, trolig også noen permanente.

Hvor mange unge mennesker er det som snuser i dag?

Nå er det ikke slik at jeg omgås spesielt verken tilhengere eller motstandere av røyk eller snus. Det jeg uansett kan se ut fra mine bekjentskaper er at i forhold til røyk eller snus holder de over 40 seg i hovedsak til røyk, kanskje med snus som et alternativ inni mellom.
Av de jeg kjenner under 40 som snuser eller røyker vil jeg tro 90% snuser. Av disse som snuser er det kan hende 5%, om jeg tar litt i, som har gått over fra tobakk - eller bruker begge deler.

Ungdommen i dag er mer enn noen gang opptatt av sitt ytre - hva de har på seg, hvordan de ser ut, hvordan de blir oppfattet osv.
At den samme ungdommen, på tross av stadige advarsler - i ord og i bilder, ekle bilder - velger å starte med snus... det forundrer meg... mye.

Hva er det som får ei ung jente - presentert utad som lang, slank, blond, blåøyd kan hende, med riktig sminke, med staselig veske, en strak tannrekke og de riktige klærne... til å starte med snus?
Av de jeg kjenner som snuser er en stor andel jenter faktisk, og flere av disse har allerede tydelige tegn på endringer i munnen som følge av snus - Jeg vet ikke om de en gang er klar over det selv.

Tannråte, betennelser, plager og betennelser i tannkjøtt og munnhule...
Tilbaketrukket tannkjøtt, blotting av bein i kjeven...
Jeg ser for meg pirates of the caribien med Jack Sparrow og hans vakre tanngard, for ikke å snakke om han derre andre typen... er disse kjefthullene noe å trakte etter lurer jeg på?

Om det var noe som skulle holde meg borte fra snusen, så måtte det da være hva den gjør med innsiden av munnen min... i tillegg til mine erfaringer fra de to gangene i betydelig yngre dager enn nå, da jeg prøvde snus...

I tillegg til hva snusen gjør med snusers munnhule, som til sist er snusers estetiske problem - hva gjør snusen med oss rundt?

Inntil ganske nylig var det slik at man ikke hadde noe å si på at folk snuser rundt en - i barnehage, på skole, på sykehus, i sykehjem - hvor som helst.
Det lukter av personer som snuser. Denne lukten er ikke så framtredende til vanlig, men dersom man er noe uvel, dersom man er gravid og har ekstremkvalme (tro meg!!), dersom man er et lite barn som er sensitivt for lukter, dersom man er gammel og syk med kvalmeplager, eller ung og syk med kvalme...
... da er lukten av snus til å gå i bakken av.
Jeg opplevde personer som hadde vært ute og røkt da jeg lå inne med svangerskapskvalme og jeg opplevde folk som kom til sengen min med snusen under leppa - begge deler var like ille i sin virkning på meg.
Poenget er -
Snusen er ikke verken så skadefri, delikat, eller nøytral som man gjerne liker å presentere den. Tvert i mot er den skadelig, udelikat og den er langt i fra nøytral for de mange i omgivelsene.

Nå skal jeg gi meg, men før det -

Jeg skal dele min helt egen snuserfaring med dere;
En gang for ca 15 år siden fikk jeg prøve snus av ei venninne, riktig nok etter at jeg hadde fått i meg et par cidere til og i etterkant av glutenfri pizza (ergo er det følgende ikke gluten sin feil).
Jeg tok denne snusposen med deilig lakrissmak og puttet pent inn under leppen der min venninne sa den skulle være. Snusen ble værende der litt for lenge, og jeg ble værende i vannrett stilling på sofa litt for lenge. Når jeg endelig klarte å komme meg opp av sofa og inn på do, ble jeg værende ikke do, men framfor do litt for lenge. Ikke fordi jeg spydde, det gjorde jeg nemlig ikke - men jeg seg ned og jeg trengte tre forsøk på å komme meg opp derfra igjen.

Neste gang jeg kom på besøk til den samme venninnen lo vi godt, og hun ba meg om jeg ville prøve en gang til... Joda, enda yngre enn i dag og dum som jeg var tenkte jeg ja det vil jeg.
Denne gangen hadde vi ikke drukket cider eller annet verken til pizza eller utenom.
Jeg tok snusposen og la den under leppa som sist, og vips - der ble jeg liggende på sofa, som sist.
Vi må komme oss i vei nå sa venninnen min, fordi vi hadde en avtale. Jeg på min side evnet ikke å komme meg opp av min vannrette posisjon på sofa før en halvtime etter at posen var ute...  Hjelpes meg, har aldri vært så svimmel, dårlig og svimeslått noen gang som ved disse to anledningene.
Jeg har aldri prøvd igjen!!

---------------

Jeg har vært inne og søkt litt på snus og helse...
Artikler som i følge nordlys-snuseren ikke er kjent i media, og om man forstår han rett - derfor er en medvirkende årsak til at folk fortsetter å snuse.

https://helsenorge.no/avhengighet-og-rus/royk-og-snus/helseskader-av-snus
http://www.dinside.no/838259/derfor-bor-du-droppe-snus
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/At-snusbruk-kan-gi-helseskader-er-ikke-skremselspropaganda-7879535.html
http://www.ung.no/oss/rusmidler/47395.html
http://www.dagensmedisin.no/debatt/snus-gir-helseskade-og-avhengighet/
https://kreftforeningen.no/forebygging/royk-og-snus/
http://www.tryggtannbehandling.no/Tannehelseinformasjon/Bruk-av-tobakk/Snus/
http://www.side2.no/helse/snus-ker-risikoen-for-infertilitet/8510770.html
http://forskning.no/forebyggende-helse-royking-samfunnsmedisin/2009/07/snus-gir-ikke-kreft
http://www.dagbladet.no/2014/11/19/nyheter/livsstil/fritid/helsevesen/forskning/36310888/
http://www.dagbladet.no/2014/12/07/kultur/meninger/debatt/snus/kronikk/36604105/
http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/06/19/400933.html






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alenetid- frivillig eller..?

  Alenetid- Facinerende hva man får seg til å tenke på, når man har tid for seg selv... Mens noen higer etter alenetid, er ikke andre så o...