Søk i denne bloggen

fredag 20. februar 2015

vil bare også nevne orgasmen for de som kjenner til den...

"Jeg er så glad i hjertet mitt, at jeg er redd for at når jeg opplever andre ting som også er godt - så vil den gode følelsen jeg nå har bare bli borte..."

Det er jammen ikke greit å være liten smurf og kjenne at det flyter over at godhet og glede. Viten om at man koser seg og gleder seg over flere ting er absolutt til stede, dermed også redselen for å miste den gode følelsen man aller mest vil beholde.

Jeg forsøker å tenke litt på det lillesmurfen sa, og jeg tenker han har klart å sette ord på noe som vi voksne fra tid til annen opplever - og kanskje også noe oftere enn fra tid til annen.

Alle har hatt en god følelse for noe, i alle fall har vel de aller, aller fleste hatt en drøm en gang i livet eller flere som man ikke har villet våkne i fra - har du det?

Det å ha en god følelse for og om ett eller annet, er godt - rett og slett. Det oppleves godt, det kjennes behagelig og tilfredsstillende - man vil ikke at det skal ta slutt.

Har du sittet ute under stjernehimmelen en mørk vinterkveld og bare kjent at her vil jeg sitte. Eller ligget i snøen under et snødekket tre en mørk stjerneklar kveld, og sett både stjerner, måne og nordlys over en vidstrakt himmel?
Det oppleves fantastisk godt, jeg kunne ligge slik lenge da jeg var barn og betydelig yngre ungdom enn jeg er i dag.

Om man er forelska sitter man i sin tosomhet og bare nyter hverandres selskap - resten av verden er uvesentlig, og man vil ha det slik for alltid.
Jeg skal ikke gå spesielt inn på det, men vil bare også nevne orgasmen for de som kjenner til den, en følelse de fleste gjerne vil holde lengst mulig (har forstått at noen har opp til 3-400 om dagen og det kan bli vel slitsomt...)

Om jeg sitter i kirka en søndag og hører en god tale kan jeg ønske at opplevelsen rundt talen varer lenge.
Når jeg ser ungene glede seg over havsbad en deilig sommer ønsker jeg at denne opplevelsen jeg har skal vare og vare - gleden over å se ungene endelig ha sommervarme og kose seg kan ikke erstattes.
Nytelsen av ei veldig god kake, helt klart en smaksopplevelse man ikke ønsker å miste...

Det er i det hele tatt veldig mye som kan sies å være opplevelser og følelser man gjerne vil beholde lengst mulig.

Tilbake til lille smurfen min -
Jeg er, før noe annet i verden, mamma...
De små og skjøre ordene til min lille avlegger var så treffende, så såre, så bedende, så oppriktige og så hjertelige at jeg hadde rett og slett ikke verken evne til eller styrke i mammahjertet mitt til å sende skatten på skolen.
Dersom det er så vondt å tenke på at den gode følelsen - den store gleden i hjertet - skal bli borte. Dersom følelsen og opplevelsen er så god at det skjærer en i hjertet å miste den, og det gjelder denne ene dagen - ja da får du bli sammen med eadnien din og nyte det glade hjertet lille venn




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...