Søk i denne bloggen

tirsdag 18. februar 2014

kunne plutselig kjenne lukten av mammas bollemelk bre seg inn i rommet...

Jeg husker da jeg var liten jente og vi dro i flokk ned til hytta i skogen der besta bodde, det hendte hun lagde bollemelk til oss…

Da satt vi ute i gresset med hver vår skål - oppå en stubbe, en krakk eller hva vi fant å ha den på. Besta lagde den aller beste bollemelken man kan tenke seg - passe faste boller, passe myke boller, passe tykk melk… mmmh…

Mamma lagde og deilig bollemelk til oss, farsan var ikke alltid like glad - fordi han ikke syntes verken bollemelk eller grøt var mat, sånt hadde man i krigen…

Vi kosa oss med mamma sin bollemelk - passe store, passe faste, passe myke, passe tykk melk - og med god smak av vaniljesukker i melken, noe annet til var utenkelig.
Nesten alle sammen kosa seg - om man ser bort fra farsan, som uansett spiste den og ene søstra mi som den dag i dag ikke synes bollemelk er godt.

I ung voksen alder har jeg fått bollemelk servert hos en venn på videregående - vi var da et høvelig gjeng som var samlet ute hos henne, noen i ren bollemelks ånd mens andre var mer nysgjerrig på hva bollemelk var - det var bollemelkkos!!

Da jeg bodde hos et veldig koselig kvinnemenneske etter videregående lagde hun bollemelk til oss, deilig og god bollemelk - og med forskjellig bakgrunn og opphav ble det til at noen hadde vaniljesukker til, noen kanel og sukker og noen syntes alt det var rart og ville ta den bar.

Mens jeg studerte kom mamma på besøk til oss, og jeg kunne plutselig kjenne lukten av mammas bollemelk bre seg inn i rommet vi satt og leste - det var en fantastisk deilig opplevelse…

Nå går det lang tid mellom hver gang jeg spiser bollemelk, og når det skjer lager jeg den selv - som i dag… da blir det med en høvelig klæsj vaniljesukker i melken - for det skal smake vaniljesukker av melken, og det blir med sukker og kanel til - det er utrolig hva man tillegger seg av vaner fra den store verden.

Lillemann lurte på hva jeg drev med, og om det var nødvendig å ha disse bollene oppi melken - kan man ikke bare spise melken?
… Etter å ha smakt litt spiste han både boller og melk med smil …

Konemor liker bollemelk, jeg tror faktisk hun har blitt kjent med bollemelken etter at hun traff meg - en av bollemelkens venner… tro om det finnes noen gruppe som kaller seg for det, bollemelkens venner???

Om det finnes ei gruppe som kaller seg bollemelkens venner, ja da skal jeg melde meg inn der :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alenetid- frivillig eller..?

  Alenetid- Facinerende hva man får seg til å tenke på, når man har tid for seg selv... Mens noen higer etter alenetid, er ikke andre så o...