Søk i denne bloggen

tirsdag 4. februar 2014

Nobina seilende på speilholka - igjen...

Jeg tar bussen til jobb tidlig om morningen, er på jobb allerede litt over halv syv - så tidlig er jeg på farta... men det er ikke Nobina - i alle fall ikke fart i samme betydning som det jeg tenker på...

Nobina kommer - enten før tiden, på tiden eller etter tiden - det avhenger litt av vær og forhold og litt av hvem som kjører tror jeg.
I dag kom bussen som tar meg raskest inn til byen nesten et kvarter for sent, at man kommer for sent på dette føret (speilholke, med regn) er noe man viser stor forståelse for - alle vet jo hvor lite som skal til for at det går galt på glatta... men uten kjettinger..???

At fler mannsen vet hvor lett det går galt, gjør at man må være ekstra varsom - og man må være ekstra nøye med å følge formaningen om å sko seg etter forholdene... det er vel egentlig ikke noe man kan vurdere heller - man SKAL sko seg etter forholdene - så alvorlig er det faktisk, at Ola Nordmann risikerer å bli dømt dersom han opptrer uforsvarlig på dette området og noe skjer.


Rett etter kom en annen av de så kalte raske bussene, som går til sykehuset og universitetet, den stoppet opp - og jammen sa jeg stoppet...
Bussen kom seilende inn mot busstoppet, før den seilte ut i veien igjen akkurat når den stoppet - og da ingen på holdeplassen hadde gitt synlig tegn for å få den til å stoppe, eller peivet den videre (man kan jo ikke det når man ikke kjenner de rundt og vet om de skal med eller ikke) - måtte den pent ta sats og komme seg videre...
Det var litt av et syn - bakhjulene sto og spant på stedet, før bussen smålig klarte å finne feste til å kjøre videre mens den seilet ut i veibanen.

Bussen min kom like etter, og oppførte seg akkurat som sin like rett før - seilende inn på siden, seilende ut og jobb-jobb for å ta løs fra holdeplassen.

Jeg satt på bussen og kjente at jeg er lettet over å ikke skulle lenger inn enn til sentrum, samtidig som jeg lurte på - har ikke Nobina lært noe som helst etter å ha kjørt seg selv så i uføret - bokstavelig talt - gang etter gang?

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet sier man i noen tilfeller, gjerne i forbindelse med enkelt personer som av ulike årsaker trenger oppmerksomhet - og gjerne er dette diagnostiserte tilfeller.
Jeg tok meg jammen i å undre på om Nobina velger å utsette seg selv for den dårlige oppmerksomheten, på tross av all negativ omtale... det ville jo være helt sprøtt.

Likevel -
Når man kjenner til regelverket som sier at man skal sko seg etter forholdene, man kjører et dråg av et kjøretøy og har ansvaret for ganske mange mennesker når det først fylles i bussene, man kan ende opp med å være til stor skade for andre som ikke befinner seg i bussen men på utsiden... osv - osv...

At man på tross av dette velger å kjøre uten kjettinger når det er så glatt at Ola og Kari Nordmann så vidt holder seg på beina, MED isbrodder - da har man ikke bare et praktisk problem, da har man og et holdningsproblem i Nobina, for ikke å snakke om mangel for respekt for mennesker som farer rundt om i byen, for tiden til folk, for helsen til folk...

Dette er for dårlig Nobina - så dårlig at når ikke hver enkelt sjåfør er i stand til å bruke hodet og sette på kjettinger, så må for svingende ansvarlige i selskapet gripe tak i saken - det hjelper lite å stikke hodet fram i avisen i etterkant av hvert nye negative oppslag og snakke om rutiner, forbedringer og at man ser på saken -
Beklager, for meg som passasjer er ikke det godt nok å se - her må det handles, her må det komme konsekvenser for de sjåfører som ikke setter på kjetting - og etter mitt syn og for selskapet, Nobina, som pr. nå ikke driver forsvarlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"Psykt bra samtale" - mitt lille bidrag til den store jobben

Jeg har de siste to - tre årene gått med en kraftig drøm om å starte min egen podcast, en pod der jeg snakker med folk om psykisk helse gene...