Søk i denne bloggen

torsdag 14. august 2014

- jeg kanskje bare er en blautfisk...

Tromsø har i dag avsluttet sjakk-OL, et arrangement man har visst om og planlagt over flere år faktisk.
Det har vært forberedelser og det har vært nedtelling til starten på det omtalte OL, man har ventet innrykk av ikke masse mennesker til byen vår.

Hva gjør man så, når man endelig er kommet til tiden da sjakk-OL skal starte?
Jo, man har timet og tilrettelagt det slik at det ser ut som en stor byggeplass der man kommer inn til byen, det innbyr til nytelse og opplevelse for turistene.
Hva mer?
Jo, man legger til rette slik at man kun har gangvei på ene siden av brua inn og ut av byen, at arbeidet i det hele tatt kunne vært startet tidligere eller utsatt den ene siden av brua til etter OL for å gjøre det litt mer behagelig for både turister og oss som bruker gangveien til og fra jobb har ikke streifet tankene til noen.
Hva mer?
Jo, fjellheisen - turister som innvaderer byen pleier å ha det for seg at de vil opp med fjellheisen. Trolig har man googlet byen på forhånd og funnet ut at det skal vi gjøre når vi er der, og med det flotte været vi hadde i starten av OL var det naturlig med kø av mennesker i retning fjellheisen
... Det er bare det at av alle mulige tidspunkt hadde man altså funnet ut at de to første dagene av sjakk-OL ville være aldeles utmerket til vedlikehold av fjellheisen - noen par dager før eller evt. utsette vedlikeholdet et par uker var uaktuelt.

Folk jeg kjenner som sykler til jobb sykler mer eller mindre med hjertet i halsen over brua, i alle fall går det sakte fram - sikk sakk mellom mennesker, møtende sykler ... en utfordrende tur disse ukene.

Nå venter vi arctic race til byen, og samtidig massevis - hopetall - med nye mennesker som følge av sykkelløpet.

Man oppfordrer folk til å innta byen - sykkelbyen Tromsø, der man legger til rette for syklistene.
La bilen stå, ta sykkelen fatt og kom inn til sentrum.
Joda, jeg ser for meg sykkelrekken over brua med og uten sykkelvogner, spaserende med og uten store kamera, folk med barnevogner... på den ene gangveien selvfølgelig - for den andre gangveien er fortsatt stengt... det vil den sikkert fortsette å være ei tid fram.

Når syklistene kommer til sentrum blir de tellet, byen har nemlig fått så fin teller akkurat ved inngangen til sentrum, de som har et ønske om å telles med kan ta en ekstra sving bortom der telleren står og lyser så fint - de andre kan fortsette å sykle fram der de pleier.

Apropo arctic race du...
Jeg så deler av løpet i dag, der i blant slutten og med det målgangen. Kjære vene for ei siphøns, ikke nok med at jeg nesten griner når hoppgutta vinner - jeg nærmest grein når Nordhaug syklet alene i mål i dag og jeg... ikke kan jeg skylde på hormoner heller, vet ikke hva jeg kan skylde på... ingenting - jeg kanskje bare er en blautfisk...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...