Søk i denne bloggen

søndag 8. mars 2015

...saker som omhandler partipolitikk, uavhengig av om de er lokale eller nasjonale - har lite å gjøre i et 8 marsarrangement...

http://kvinnefronten.no/wp-content/uploads/2015/02/Ladyfest-Tromsø.pdf

Den internasjonale kvinnedagen, med markering også i Tromsø.

Vi er forskjellige, og har forskjellige tanker om både kvinnedag, kvinners rettigheter, ståa i dag og ikke minst helt lokalt er parolene diskusjonsemner fra år til år.

Det er allerede sterke meninger ute og går om paroler for dagen, eksempelvis fra hovedstaden - og helt sikkert vil vi få noen sterke meninger også om parolene i vår egen by.

Dette er mitt første direkte møte med et 8 mars arrangement må jeg ærlig innrømme.
Jeg er personlig av den mening at rett må gå framfor kjønn. Jeg tenker at kvinners kamp der det er nødvendig og kvinners rettigheter der man lider urett er noe man må jobbe kontinuerlig med, alle steder og til alle tider.
Jeg er av helt klart av de som ser på kvinnedagens paroler, gjør meg et overblikk og på bakgrunn av det raskt harkonkludert med at jeg ikke stiller i tog. Det har heller ikke vært behov for mer enn ei parole jeg har vært kritisk til, så har det vært avgjort.

Jeg ser der i mot at det ikke er tilstrekkelig med en kontinuerlig jobb for kvinner, på alle steder og til alle tider. Det er dessverre slik at man på enkelte steder og til enkelte tider trenger å se at verdenssamfunnet er engasjert i saker som omhandler kvinner, at man skriker stopp og forlanger en endring.

Det er alltid saker som setter meg i tvil hva angår deltakelse, også i år.
Likevel, jeg har landet på at det er mange viktige saker i 8 mars arrangementet, og jeg kan velge meg ut en av disse parolene og gå bak.

Mye kunne vært sagt, jeg har likevel lært meg at det ikke alltid er noe umiddelbar gode eller hensikt med å si alt man tenker og velger å la være.
På den annen side har jeg vanskelig med å tie helt stille, når det er noe som angår og / eller engasjerer meg - derfor kjenner jeg likevel for at noe må sies...

Partipolitiske ytringer er en vanskelig greie synes jeg, i settinger der man forsøker å samle mennesker til oppslutning om felles saker både lokale, nasjonale og internasjonale. Allerede leser man sterke personers meninger om norske kvinnedagsparoler som oppleves støtende på bakgrunn av at de er partipolitiske.
Jeg synes det er beklagelig, veldig trist faktisk, at en dag som kvinnedagen med den hensikt å være en internasjonal dag der hensynet til all verdens kvinner og kvinners levekår og rettigheter blir til lokale eller nasjonale politiske debatter. Det er beklagelig at kvinnedagen i seg selv blir et diskusjonsemne  og ikke kvinners levekår og rettigheter, på bakgrunn av paroler man har valgt inn i arrangementet.

For meg er det opplagt at saker som omhandler partipolitikk, uavhengig av om de er lokale eller nasjonale - har lite å gjøre i et 8 marsarrangement.
Jeg er opptatt av de viktige sakene, dersom jeg først skal stille opp i et tog på kvinnedagen ønsker jeg ikke at de sakene som virkelig skulle sette seg fast blant folk blir overskygget av irritasjoner, følelser, negative opplvelser og provokasjon i forhold til partipolitikk.

Jeg skal gå i tog i dag, kl. 14.00 fra stortorget.
Vi har mange viktige fokus i dagens arrangement - saker jeg anser som viktige å ha søkelys på, viktige å løfte fram på alle de arenaer det er naturlig, saker vi ikke et øyeblikk må miste av synet.

Flere av årets paroler er omfattende saker og langt mer enn bare kvinnesaker når det kommer til stykket.
I fjor var det et rekord stort tog grunnet reservasjonsretten - et enormt engasjement rundt en sak jeg personlig egentlig klødde meg i hodet til og forsto lite av oppstyret rundt.
Jeg må si jeg er spent på hvor mange som blir å se i dagens tog, hvor mange stiller i tog for overgrepsutsatte kvinner og barn, for retten til ei lønn å leve av, til forsvar for en fortsatt trygg arbeidsverdag, for kvinner på flukt fra krig og krigens grusomheter, for jentebarns rett til å få en utdanning?


Ønsker alle verdens kvinner en fin kvinnedag!

1 kommentar:

  1. Recrea Forte
    Hårtransplantasjon Pris
    Mister Mye Hår

    Kontakt Planta Hårfiber - for å holde deg oppdatert om bbestillingene og for å personifisere din kjøpserfaring. Recrea Forte, Hårtransplantasjon Pris, & Mister Mye Hår.

    SvarSlett

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...