Søk i denne bloggen

tirsdag 12. oktober 2021

Dette stedet driver på vegne av det offentlige, da må man forvente samme praksis å forholde seg til som i det offentlige

Det offentlige kjøper plasser privat for å få dekket en tjeneste, i dette tilfellet innen rehabilitering, fordi man ikke har tilstrekkelig tilbud selv.
Jeg stusser på at man kan drive et sted som dette, med så mange rare greier for seg.

Min mening er at når det offentlige har inngått avtale med et sted som dette, så skulle det vært slik at folk - pasientene eller brukerne - for det aller første hadde senger med god kvalitet slik at man fjerner unødvendig belastning når man skal hente seg inn.
Sagt på en annen måte, at man sikrer best mulig utgangspunkt for god restitusjon og søvn gjennom en krevende opptreningsperiode.

Man måtte forvente at utstyr som håndklær var både store nok til at man kunne folde et rundt seg når man kommer ut av dusjen og at de ikke var utslitte samt at disse var byttet ved behov - som da skulle tilsi at når man er i bassenget daglig, man har daglige treningsopplegg av fysisk karakter også utover basseng og man dusjer deretter, ja da er behov for bytte mer annen hver dag enn det er hver onsdag. Til eksempel så er jeg i behov for å dusje minst to ganger om dagen med mitt treningsopplegg, i går var det helt texas og det ble det hele fem dusjer på undertegnede...
Sengtøy på sin side, i alle fall for min del, ser jeg ikke behov for å bytte mer enn en gang i uken - da man har flidd hele skrotten flere ganger mellom hver gang man legger seg ned i sengen...

Jeg mener faktisk også at man i dagens samfunn skulle forvente at steder som dette har gratis tilgang på både internett og TV.
Det framstår for meg veldig merkelig at man i det hele tatt kan kreve at pasienter skal betale for tilgang til å se TV, og tilgang til nett i dagens samfunn - det framstår for meg like sprøtt som å kreve betaling for bruk av heis eller lys. Om man kan kreve det, så finner jeg det veldig merkelig likevel - det er ikke ett eneste offentlig sted- verken sykehus, sykehjem, skoler, rådhus, tinghus eller andre steder jeg kunne komme på - som krever betaling for tilgang til nett eller TV - fordi dette er noe som kreves i dagens samfunn.
Restituering og avkobling er en ting -
Bank, lege, apotek, post, kalender, notater, jobb osv. Mer eller mindre alle kommunikasjon med det offentlige krever nett, det sparer mannen i gata - eller på opptrening i dette tilfellet for unødvendig tid i telefoner eller annen bruk av ressurser for å betale en regning, utsette avtaler, ordne med resepter osv.

Dette stedet driver på vegne av det offentlige, da må man forvente at de som er brukere av stedet har samme grunnlag å forholde seg til som brukere innlagt i offentlig institusjon.
Liketil Tog, buss, båt og jammen sant meg også private overnattingssteder som hotell og campingplasser har fri internett.
At et sted som dette, der det offentlige har kjøpt plasser - ikke billige plasser heller vil jeg tro - skal ta seg betalt, det finner jeg både etisk forkastelig og vanskelig å forsvare.
Egentlig, så er jeg usikker på hvordan man stiller seg til at tjenester levert for det offentlige skal ha så forskjellig praksis...

Det går for egen del greit, det lar seg praktisk løse, å kjøpe nettet jeg bruker -
Men jeg skal ærlig erkjenne en sak, det irriterer meg grenseløst at det må være sånn. For meg blir det en prinsippsak, man skal faktisk IKKE trenge å betale for alle disse såkalte tilleggstjenestene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...