Søk i denne bloggen

onsdag 7. januar 2015

Ei lita barnehånd i si egen hånd du, det kan være rene vidundermiddelet...

Øynene mine klarer knapt å slå seg opp etter hver gang jeg blinker, og slik har det vært siden lunsj i dag... jeg er stupe trøtt...
I natt som gikk hadde jeg lillemann sammen med meg i storsenga, og om noen kan kalles en knøer og luring så er det lillemann vår. Han knør og han knør, snurrer føttene sine opp etter eadni sine legger så det er umulig å snu seg. I likhet med mamman sin, den andre mamman for å understreke det, så kommer han også helt inn på eadni når han sover...

For sikkerhets skyld så er lillingen vår et riktig mannfolk...
Jeg lusket meg inn og vekket han klokka halv syv i dag tidlig - "Åååh... det går ikke å reise meg opp, jeg er så trøtt at det gjør vondt i hele kroppen... kan du hjelpe meg tror du..?"
Joda, vi kom oss opp og vi kom oss inn på badet - der parkerte lillemann seg selv på toalettet. Trøttheten tok nesten knekken på han, og bare så det er sagt - skole er ikke noe hyggelige greier som man må stille opp til hver morgen, og det er definitivt ikke noe han har brukt tid på å glede seg til i barnehagen.
Neeeei... kanskje ikke...
Vi snakket litt om hvor deilig det er på sommeren når det er lyst hele tiden og man bare vil være oppe, motsatt er det nå mørkt hele tiden og vi vil bare sove - bare ikke når det er kveld...

Jeg har hatt noen fantastisk fine unger i dag, tross noe kald motor om morningen...
De har vært så søte og gode med hverandre disse dagene etter at mamma reiste, snille og hjelpsomme mot hverandre.
Det deiligste med morningen er når vi går hånd i hånd til barnehage og SFO mens vi småprater, og det deiligste med ettermiddagene er når først jeg og lillemann går hånd i hånd fra SFO og etterpå jeg og lillemor, mens lillemann hopper rundt. Ei lita barnehånd i si egen voksenhånd du, det kan være rene vidundermiddelet - jeg elsker å få holde småsmurfene i hånda, det er sååååååå godt!!!

I dag har vi spist kokt torsk til middag mens vi har undret oss på hvordan det blir å få tak i torsk når vi flytter nedover, om vi må kjøpe den til en dyr penge i motsetning til å fiske torsk selv fra båt og molo.
Lillemor undrer seg over hva som går an å fiske når vi flytter, og har sagt klart i fra at hun ikke er interessert i makrell - og heller ikke gjedde... Jeg vil heller ikke ha makrell eller gjedde, så det tenker jeg er greit...
Vi har ordnet og styrt, så vi får ordentlig fiskegrateng i morgen - livretten og julematen til lille snuppa vår :-)

Vi må jo huske og krysse av i kalenderen når vi skal reise ned til mamma!!!
Ungene krysser ut dag for dag i kalenderen, hver sin tur - med fantastiske blikk når de ser at det blir flere kryss og færre tomme ruter igjen til avreisedagen. Jeg gleder meg sånn over å se gleden i øynene til småsmurfene, og over selv å få oppleve de små hverdagslige tingene med de - holde hånd, susse de god natt, krysse forventningsfult i kalender, oppdage ei ny tann, streke ut hvor mye de har vokst, lukte på nyvaskede barnehender...osv, osv...

Hverdagslykke du, jeg er nok en hverdagselsker. Det er de små tingene i hverdagen som gir den store lykken...
... liketil ei åpen soveromsdør som brer om seg med iskald luft inn i stuen når jeg skal nyte alenetiden min - fordi det gleder mi lille å ha døra oppe så hun kan høre meg og kanskje også se meg...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Alenetid- frivillig eller..?

  Alenetid- Facinerende hva man får seg til å tenke på, når man har tid for seg selv... Mens noen higer etter alenetid, er ikke andre så o...