Søk i denne bloggen

lørdag 16. mai 2015

det er ved å være sammen at jeg vokser annet enn bare i livvidden

Sola, er du glad i sol..?

Sola er der alltid, noen ganger vanskeligere å få øye på enn andre ganger.
Om natten ser vi den ikke i det hele tatt, eller det vil si - vi i nord er heldige som kan se sola døgnet rundt en periode av året, samtidig finnes det en annen periode av året da vi ikke ser sola i det hele tatt... men vi vet at den er der, og når vi ser den igjen er det klart for stor fest.

Sola er flott, den lyser opp og den gir deilig varme. Når den ligger bak et solid skylag en kald sommerdag i nord varmer den riktig nok ikke så alvorlig mye, men inni mellom når den titter fram nyter vi varmen av den alt hva vi klarer.

Sola gir næring og gjør nytte for seg, deilig D-vitamin til bruk for kroppen kommer fra sola.
For noen er det nødvendig eller bare fristende med tilskudd utenom naturlig sol for å få dekket dette behovet, spesielt for oss i nord som mangler tilgang på sol store deler av året er det ålreit med mulighet for vitamintilskudd.
Jeg for min del har ikke verken behov for eller orker å ta noe tilskudd, det jeg får naturlig gjennom mat er det jeg lever på - mens jeg venter på sola.

For mye sol kan være skadelig, vi vet at det å slikke sol i store mengder kan gi alvorlige brannskader og til og med kreft - for mye sol om gangen eller i perioder er rett og slett ikke å anbefale. Det vil igjen si at sol er både sunt og godt, men man må ikke overdrive solingen - da kan det fort gå galt og det kan liketil hende at man ikke kan oppholde seg i solen mer.
Noen mennesker tåler ikke sol, andre mennesker liker faktisk ikke sol, enda noen andre foretrekker måneskinnet framfor sola.
I perioder kan man registrere en slags galskap til konkurranse om hvor i landet det er, hvem som har, mest sol. Det skrytes av soldager spesielt om våren, skryt i bokstaver og skryt i bilder - for riktig og fortelle de som enda ikke får oppleve sola, i alle fall varmen av den, at man selv har rikelig.


Vet du -
Konemor er mi sol, mitt solskinn - og nå kjennes det ut som om vi har vært gjennom ei mørketid. Heldigvis for min del nærmer det seg at sola skal titte fram bak toppene igjen, jeg ser en ende i tunnelen og jeg gleder meg masse til jeg endelig ser sola igjen - da blir det fest i Dilling.

Som sola lyser opp og gir deilig varme, lyser konemor opp med sitt glade og behagelige vesen - at hun varmer og at det de siste månedene har vært å nyte varmen når sola har tittet fram mellom skyene er ikke til å stikke under en stol.

Som sola gir næring og helse, gjør konemor det også.
Det er ved å være sammen at vi blir komplette, det er ved å være sammen at jeg vokser annet enn bare i livvidden, det er ved å være sammen at jeg kjenner jeg er på rett planet, at velværet er på topp og det er ved å være sammen vi er fullkommen som familie.

Jeg sa i sta at det finnes vitamintilskudd dersom man får for lite sol, jeg sa også at jeg ikke tar noen form for D-vitamintilskudd - jeg venter på sola.
Du kan si det på den måten (som hun sa kjerringa) jeg tar ikke noe vitamintilskudd når det kommer til fravær av konemor-sola heller... det går i hva man kan ta til seg gjennom det man tygger i seg - og er vel i stor grad årsaken til at livvidden har beveget seg utover og innover disse månedene.

For mye sol kan være skadelig...
Nå er det ikke akkurat slik at jeg får for mye av konemor, verken når det kommer til ren slikking av sol eller bare tilstedeværelsen av sola.
Det er likevel slik dere, at likeledes som man må passe på å ta pauser fra å slikke sol på stranda - trenger vi og gi oss selv alene tid, skape rom for å gjøre andre ting. Nå har vi riktig nok hatt en lang pause disse månedene med både ut og inn av skylag og mørketid - og det kan da umulig være noe poeng i og fortsette med.
Jeg må bare erkjenne det, at likeledes som jeg gjerne sitter en hel dag ute i solveggen om jeg har anledning til det, nyter jeg best tiden når vi er sammen konemor og jeg - jeg er ikke flink til å besørge alenetid... jeg er faktisk noe i tvil på hvor vidt det er sååååå nødvendig for min del med denne alenetiden... fra akkurat henne...

Sola er til allmenn nytelse og behag, og det skrytes som jeg sa over av hvem som har mest sol og sterkest sol. Sola mi er så absolutt også til glede for de hun er sammen med - hun er snill og hyggelig, morsom og vennlig... hun er god og behagelig å være sammen med - når kvelden kommer går denne sola ned i vest hos meg...

Om det er klar himmel, litt lettskyet eller overskyet - så lenge det er rolig og behagelig temperatur er jeg helt fornøyd med å nyte solskinnet, og jeg nyter gjerne en dag her og der med ekstra sterk sol og varme.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

"...for oss som har opplevd å være den personen med ørlite promille som skal gjenvinne balansen..."

I går var jeg, kjerringa og hunden ute på en av årets ti på topp turer her i Østfold.                                                       ...